Wat betekend "zo vals als de neten"?

zag t net in een antwoord staan, zijn neten vals?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een hele slechte vraag..
de neten is een losse aanduiding om iets extra kracht aan te doen.
Zoals: zo lelijk als de neten zo dik als de neten.. meestal in negatieve context, dus zo lekker als de neten komt niet zo vaak voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zo lelijk als de nacht... zo dik als een pad....zo vals als de neten
ik heb het even aan mijn kinderen gevraagd

Het beste antwoord

Volgens mij gaat het over zangkunsten, dus niet over het karakter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je!!!!!!!
klopt helemaal het gaat over de zangkunsten
ik heb ff gegoogled

Andere antwoorden (2)

De uitdrukking zo arm als ‘de neten’ is door associaties verklaarbaar: Bijvoorbeeld dat luizen en neten (eitjes van luizen) uitsluitend voorkomen op vieze en dus arme mensen. Ook bij de verklaring voor de vergelijking ‘zo arm als de kerkratten’ en ‘zo arm als de mieren’ moet in deze associatieve termen worden gedacht. Bij de laatste vergelijking is een overeenkomst met ‘zo arm als de neten’ niet uitgesloten: mieren zijn immers ook kriebelende kleine (zwarte) beestjes.
Behalve deze min of meer conventionele antwoorden wordt er ook nog een aantal andere noemenswaardige antwoorden gegeven. Een Urker respondent vult bij deze vraag bijvoorbeeld aan: arremelingetjes. Nu is een arremeling volgens de woordenlijst van Het Eiland Urk inderdaad een ‘armoedzaaier’ (als scheldwoord gebruikt dus), maar ook, liefkozender, ‘een pasgeboren kind, dat nog maar een paar pond weegt’. De oorspronkelijke betekenis van arremeling is echter heel anders, namelijk ‘hermelijn’.
Als antwoord wordt ook gegeven ‘als een ongezonde rijke stinkerd’. De informant zegt dat hij deze aanvulling bewust bedacht heeft, omdat hij niet wist wat hij moest antwoorden. Het geeft aan dat er naast de conventionele vergelijkende graadaanduidingen zoals kerkrat ook veel ruimte is voor een creatieve invulling. Een andere informant merkt terecht op: “soms komt een vergelijking spontaan op in gezelschap of familieverband”.
Ook komt ‘zo arm als de nacht’ voor. Net als bij ‘zo arm als Goliath’ en ‘zo dronken als een steertmolen’ is dit een geval van transpositie. Daarbij wordt een graadaanduidende vergelijking die idiomatisch gereserveerd is voor item A overgebracht naar item B. Zo wordt het element ‘de nacht’ van ‘zo lelijk als de nacht’ verbonden aan armoede, net zoals Goliath van ‘kracht’ naar ‘armoede’ getransponeerd wordt. In het artikel over Friesland wordt er ook op gewezen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat de graadaanduidende vergelijking is: in de constructie ‘zo X als Y’ weet men dat de betekenis is ‘heel erg X’

Toegevoegd na 11 minuten:
de neten is een losse aanduiding om iets extra kracht aan te doen.
Zoals: zo lelijk als de neten zo dik als de neten..

meestal in negatieve context, dus zo lekker als de neten komt niet zo vaak voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neten kunnen inderdaad bijzonder vals zijn ! Ik hou de mijne altijd goed aangelijnd als ik ze uitlaat, want ze hebben al eens iemand gebeten.

Zingen kunnen ze ook al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :o)