"In de eerste plaats" of "Op de eerste plaats" ?

In de betekenis van 'wat is het belangrijkste'. Volgens van Dale bezigen katholieken de ene versie en de rest van Nederland de andere. Ik betwijfel dat. Daarom dit onderzoek: Welke versie bezig jij en ben je wel of niet katholiek. Ben benieuwd naar de reacties.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Mijn taalgevoel zegt: "Op de eerste plaats" dan zou ik dus volgens Van Dale protestants zijn (althans niet-kahtoliek) en in feite ben ik dat ook.

Toch wil bij mij de logica er niet in dat een uitdrukking als deze op enigerlei wijze gebaseerd is op een stroming binnen de Christelijke kerk waar je al dan niet deel van uitmaakt.

Geeft Van Dale ook aan waar dit op gebaseerd is?

Toegevoegd op 30-04-2009 01:05:09
P.S. de 'in' variant ken ik niet als geldige uitdrukking op die manier. Kan natuurlijk aan mijn opleiding / opvoeding liggen, dat weet ik niet.

Toegevoegd op 03-05-2009 00:07:53
P.P.S. Bij nader inzien bedenk ik me dat ik het sowieso heel vreemd vind dat de 'in' variant bestaat. Je kunt toch niet 'in' een plaats zijn, een object kan zich niet in een plaats bevinden? Ik ontken hiermee niet dat die in variant gebruikt wordt, het zal ook zeker wel goed en geaccepteerd Nederlands zijn, maar vreemd vind ik het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Excuses Wilma, ik ben in verwarring gekomen door hoe je het schreef, namelijk de ene en de andere. In de vraag staat de 'in' variant eerst en dan de 'op' variant, vervolgens heb je het over katholieken die de 'ene' gebruiken en de rest van Nederland die de 'andere' gebruiken. Op de een of andere manier moet ik gedacht hebben dat je daarmee bedoelde dat katholieken en de rest van Nederland in die volgorde respectievelijk de 'in' en de 'op' variant gebruikten. Toch verandert dat niets wezenlijks aan mijn antwoord, mijn taalgevoel dicteert de 'op' variant als enige mogelijkheid, waarmee ik niet zeg dat de 'in' variant niet bestaat, maar ik ben ermee onbekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen dat zou betekenen dat het niet klopt, want ik beschouw mezelf toch echt als protestants en voor mij is de 'op' variant de enige juiste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zelf ben woonachtig in het noorden, daar ook opgegroeid en de scholen die ik bezocht heb waren ook protestants (voorzover dat relevant zou kunnen zijn en niets ten nadele van andere opleidingsvormen). Ik denk dat het dan toch echt een tweedeling in het land is op basis van een referentiekader dat misschien samenhangt met religieuze traditie, maar misschien ook niet. Ik weet wel het een en ander over hoe woordenboeken gemaakt worden, maar dit verbaast mij toch.

Andere antwoorden (7)

Ik ben niet katholiek, maar er is wel een verschil in wanneer je "in de eerste plaats" en "op de eerste plaats" gebruikt. In de eerste plaats gebruik je mijns inziens om te bepalen wat het belangrijkste is.

Wanneer je op de eerste plaats gebruikt gaat het over een wedstrijd of iets dergelijks. Op de eerste plaats is geeindigd, Piet, op de tweede plaats, Kees, enzovoort ..
Heeft volgens mij niets met katholicisme te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik ze beide maar de "in" versie gebruik ik vaker. Ik ben niet gelovig maar mijn vorige generaties waren op papier allemaal rooms-katholiek.

Ik denk dat de toepasselijkheid van de verklaring voor het onderscheid die van Dale geeft onderhevig is aan erosie. Of heb je dat uit een oude druk van het woordenboek?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de 1e plaats ben ik het eens met toerist.
op de 1e plaats qua beste antwoord staat toerist dan ook op nummer 1 voor mij.

gr
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van af deze plaats vind ik je officieel grappig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier begrijp ik helemaal niets van, is dit ook een soort streekgebonden taalgebruik? :)
Ik zou "Op de eerste plaats!" gebruiken, omdat dit gramaticaal het meest duidelijke is...

En nee... Ik ben niet Katholiek etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de betekenis 'allereerst' zijn dit gelijkwaardige vormen; ze zijn allebei even goed. In de betekenis 'bovenaan, het allerbelangrijkste' is alleen op de eerste plaats goed. Bijvoorbeeld: Een goede gezondheid komt voor mij op de eerste plaats. Ik gebruik ze ook zo en ik ben geen katholiek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar belangrijkst is toch al de overtreffende trap, waarom zou er dan een vorm zijn die speciaal voor allerbelangrijkst geldt? Misschien is in dat verband deze vraag interessant trouwens: http://www.goeievraag.nl/vraag/gewone-overtreffende-trap-gebleven-gezegd.6369
Ik zeg in de eerste plaats. Ik ben niet katholiek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staat volgens mij los van geloof.
In de eerste plaats is iets dat je zegt bij bijvoorbeeld een opsomming, of als je ergens een standpunt in aanneemt.
zoals:

In de eerste plaats kan ik begrijpen dat die man een kogel door de knieën van zijn tegenstander heen schoot, maar in de tweede plaats kan ik de groep omstanders begrijpen die het als totaal ongepast zagen.

op de eerste plaats wordt gebruikt in situaties waarbij je een beoordeling geeft.
Op de eerste plaats is AZ geëindigd.
Op de eerste plaats bij het toernooi is .. geëindigd.