Hoe komt het dat we het vloeibaar worden van consumptie-ijs niet benoemen als 'ontdooien', maar als smelten?

Voor de ijspegels in de dakgoot worden beide woorden gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Ha, die Zanja;

Ontdooien is iets van diepvries naar temperaturen boven nul laten gaan. Smelten is iets van vaste naar vloeibare vorm laten gaan onder invloed van warmte. Kaarsen smelten door warmte, maar waren niet bevroren, dus ontdooien ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat "ontdooien" vaak met bederf vergeleken wordt en "smelten" met op gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smelten duidt op een verandering in de aggregatie toestand (vast, vloeibaar, gasvorm).
Iets wat smelt verandert van vast naar vloeibaar.
Bij ontdooien is er geen sprake van smelten; een bevroren biefstuk kan wel ontdooien en hij wordt dan wel soepel maar hij smelt niet, hij wordt niet vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ontdooien meer een bewuste actie is, zoals uit de vriezer om het later te kunnen eten.

Dooien is dat het buiten warmer wordt en het ijs smelt. Net zoals een ijsje dan smelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel vreemd die Nederlandse taal. Als het buiten vriest en het ijs smelt noemen we het dooien. Dus eigenlijk betekent ontdooien dus vriezen, want ont voor een werkwoord, betekent het tegenovergestelde. Oneerlijk = niet eerlijk, ontnuchteren = dronken worden :)

Vreemde taal.