Hoe heten personen ook alweer die zich voor hun gevoelens afsluiten?

Er is zo'n woord voor personen die hun leven niet laten leiden door gevoelens. Hoe heten dezen ook alweer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je afsluiten voor gevoelens en je niet laten leiden door gevoelens zijn twee heel verschillende dingen. Welke van de twee bedoel je?

Antwoorden (10)

einzelgängers :P... World of Warcraft nerds.... ownee die sluiten zich af voor al het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet beter als de omschrijving
"Rationele mensen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je misschien een psychopaat? Dat is iemand zich niet emotioneel betrokken voelt.
Het woord psychopaat klinkt alleen zo heftig.
Je kan het ook een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen zijn stoïcijns, onbewogen.
Amadea
13 jaar geleden
Ha, die DD;

Rationaliteit heeft niets te maken met onderdrukken van emoties en gevoelens, maar is een neiging om zoveel mogelijk zken logisch te willen verklaren in plaats van op het gevoel af te gaan. Dat is wat anders dan deze te onderdrukken of zelfs te ontkennen.
Mensen die gevoelens onderdrukken worden ook wel apathisch genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Apathie betekent zoveel als geen gevoel. Zoals empathie medeleven, antipathie afkeer en sympathie genegenheid betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
introvert/in zich zelf gekeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt:
onverstoorbaar, gelijkmoedig, onaandoenlijk?

Vrij van alle hartstochten?

1) Berustend 2) Gelaten 3) Gelijkmoedig 4) Met gelatenheid 5) Onverschillig 6) Onverstoorbaar 7) Stoïcijns
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zombies.

Toegevoegd na 4 minuten:
Politici
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naïef.

Toegevoegd na 45 seconden:
Mijn tweede optie: Een realist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rationeel

Het tegenovergestelde van emotie is ratio.
Emotie is gevoel en ratio is rede, verstand.

Dus als mensen een besluit nemen op basis van rede en hun gevoel hierin niet laten meespelen, noemt men dat een rationeel besluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idealiter wordt bij een beslissing ratio en emotie samengevoegd en op basis daarvan een besluit genomen.
Als een besluit wordt genomen puur gebaseerd op ratio, wordt emotie hierin niet meegenomen. Als men over iemand zegt dat hij/ zij rationeel is, bedolt men daarmee dat men over het algemeen besluiten neemt op basis van ratio en minder op basis van emotie. Rationele mensen hebben wel degelijk emoties maar kiezen ervoor deze niet mee te laten wegen in hun besluit. Dus in die zin sluiten zij zich wel degelijk af voor emoties.