ergens mee stoppen of het opgeven.

Deze zegswijze gaat terug op de bokssport. Met de ring wordt de boksring bedoeld, het 'podium' waarop boksers met elkaar vechten. Een bokswedstrijd duurt een aantal ronden; na elke ronde mogen de boksers even uitrusten. Ze worden zo nodig verzorgd door hun trainer; die veegt ook het zweet van hun hoofd met een spons en een handdoek. Als de trainer terwijl er een ronde bezig is ziet dat 'zijn' bokser niet meer kan, en bij verder boksen zwaargewond zou kunnen raken, gooit hij de handdoek (of de spons) in de ring. Zo geeft hij aan dat zijn bokser het opgeeft; de wedstrijd is dan meteen voorbij en de tegenstander heeft gewonnen.

De handdoek in de ring gooien/werpen is een jonge uitdrukking; ze staat sinds 1976 in Van Dale. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt de handdoek in de ring gooien/werpen niet voor. Bij ring staat wel: "De afgeperkte (oorspronkelijke ronde) ruimte waarbinnen een tweekamp plaats vindt, kampplaats, strijdperk, krijt. Reeds in het Middelnederlands (...) en nog thans in Zuid-Nederland in deze betekenis gebruikelijk." Als aanduiding voor het podium waarop boksers strijden, is ring heel gewoon, ook al is een boksring vierkant.

Tegenwoordig wordt ook wel een verkorte vorm van de handdoek in de ring gooien gebruikt: de handdoek gooien. Dat komt wellicht door de invloed van het Engels (throw in the towel).

Elders op deze website worden meer spreekwoorden, gezegden en zegswijzen verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat betekent, dat je de strijd opgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking de handdoek in de ring gooien betekent 'ermee stoppen', 'het opgeven'. Deze uitdrukking komt uit de bokssport: de trainer gooit de handdoek in de ring (het bokspodium), wanneer hij ziet dat zijn bokser niet meer verder kan en de wedstrijd moet staken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het opgeven

Bijv. Hij heeft geen zin om zoveel te leren, hij gooit de handoek maar in de ring

betekenis: Hij heeft geen zin om zoveel te leren, hij geeft het maar op.