Wat is correct Nederlands? Ik ben er benieuwd naar OF Ik ben ernaar benieuwd?

3 maanden geleden
in: Taal
1K
Pieterke
3 maanden geleden
Het eerste klinkt beter, het tweede is niet fout maar is niet zo gebruikelijk. Beide is dus correct.

Antwoorden (1)

Correct Nederlands is: Ik ben er benieuwd naar.
De formulering 'Ik ben ernaar benieuwd' is minder gebruikelijk, maar niet foutief.
De Van Dale vermeldt de afgelopen vijftig jaar uitsluitend: ik ben er benieuwd naar - in de betekenis: met verlangen uitziend naar de ontwikkeling van of nader bericht over een bepaalde zaak.
Langer dan vijftig jaar geleden vermeldt Van Dale uitsluitend het synoniem: nieuwsgierig.
Toegevoegd op 15 februari 2024 12:41: tekst
3 maanden geleden