Kan je alleen iemand condoleren bij een sterfgeval?

Of wanneer iemand bijvoorbeeld gezakt is, kan je dan ook 'gecondoleerd' zeggen (tegenovergestelde van gefeliciteerd)?

Het klinkt zo raar om dat te doen bij andere situaties dan een sterfgeval. M.a.w. hoe breed inzetbaar is het woord 'condoleren'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Gecondoleerd is van oorsprong niet het tegenovergestelde van gefeliciteerd, maar een wens bij rouw.

Het woord 'gecondoleerd' wordt wel voor de grap gebruikt om iemand iets te wensen bij een ongelukkige situatie: 'Moet jij met hem samenwerken? Gecondoleerd.'

Taal verandert en zo wordt het oneigenlijke gebruik van woorden op een gegeven moment algemeen geaccepteerd. Dus wellicht is dat over een tijdje het geval.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, het woord condoleren gebruik je alleen wanneer je iemand je medeleven wil betuigen ivm met een sterfgeval. In andere situaties zul je een ander woord moeten bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten wordt condoleren alleen gebruikt bij sterfte. In andere gevallen zou ik het op zijn minst vreemd zo niet ongepast vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,want condoleance betekent:rouwbeklag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Condoleren is letterlijk je medelijden betonen. Het woord is afkomstig uit het Latijn. Het is een samenvoeging van "con" (met) en "dolere" (pijn voelen). Het zelfstandige naamwoord dolor betekent pijn, smart. Je laat aan degene die een dierbare heeft verloren weten dat het jou ook pijn doet dat de overledene er niet meer is.
Als iemand is gezakt doet dat jouzelf meestal niet zoveel. Of het moet je eigen kind zijn dat zó hard heeft gezwoegd.
Maar dan nog is een condoleance ongepast. "Wat vervelend voor je" is in dat geval een goede vorm van medeleven. Je leeft met die persoon mee, je hoeft niet mee te lijden.
Amadea
13 jaar geleden
Héél breed inzetbaar, bv. je hebt een hekel aan iemand en condoleert hem/haar met z'n voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Als je iemand condoleert als hij gezakt is dan schrikt iemand zich dood.