Hoe heet het als je de letter S als sh/sj uitspreekt?

Het gaat niet om slissen of lispelen.
Denk aan die man van de familie Pos van tv.

7 maanden geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Dat heet dialect spreken. Vooral in Amsterdam hoor je hoe langer hoe vaker een sj-klank in plaats van een s.
Hierbij wordt de uitspraak van de z verschoven naar een s, en de s op zijn beurt naar een sj.
Daarmee lijken deze sprekers in de verte wat op Duitsers. Het Duits heeft, afgezien van wat recente ontleningen aan het Engels, geen woorden die beginnen met een s-klank: Seele (‘ziel’), Sie (‘u’) en setzen (‘zitten’) klinken als ‘zeeluh’, ‘zie’ en ‘zetsen’, en woorden zoals stark (‘sterk’), spät (‘laat’) en schön (‘mooi’) hebben een sj-klank aan het begin. Sommige dialecten in Oost-Nederland doen het op dezelfde manier. Zoals Duitsers dus een z en een sj onderscheiden, zo maken moderne Amsterdammers een verschil tussen s en sj.
SimonV
7 maanden geleden