Waarom wordt het woord 'homo' voornamelijk voor mannelijke homoseksuelen gebruikt?

9 maanden geleden
in: Taal
LeonardN
9 maanden geleden
+goeievraag
Vooral omdat de term lesbienne er nu blijkbaar voor zorgt dat mensen niet eens goed begrijpen dat zij ook homofiel zijn.

Antwoorden (2)

Omdat we voor vrouwelijke homoseksualiteit het woord lesbisch hebben, dat worden dus lesbo's.
9 maanden geleden
LeonardN
9 maanden geleden
-min
Dat is een non-antwoord. In de zin dat je je dan af kan vragen WAAROM we dan specifiek een ander woord hebben voor vrouwelijke homoseksuelen. Dat woord hebben we niet nodig en het zorgt er blijkbaar voor dat mensen niet eens meer goed snappen dat vrouwen die op vrouwen vallen ook homofiel zijn. Vrouwen die mannen vallen noemen we ook gewoon heterofiel.
Homo betekent mens, en in de tijd dat mannen belangrijker waren dan vrouwen ook voor man. Dus dan is het redelijk logisch dat voor mannen die op mannen vallen de term homofiel (van mannen houden) werd gebruikt, afgekort tot homo. (bedenk me nu dat vrouwen die op mannen vallen dus eigenlijk in theorie ook homofiel zien?) Op het eiland Lesbos waren blijkbaar veel vrouwen die toch liever met een vrouw hun leven deelden, vandaar de term lesbisch
9 maanden geleden
SimonV
9 maanden geleden
Homofiel betekent niet van mannen houden maar van iemand van hetzelfde geslacht.
Homo betekent hier: hetzelfde (Grieks).
Je verwart de Latijnse betekenis van homo: mens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homo
LeonardN
9 maanden geleden
Ook het verhaal van lesbos klopt niet.
Het woord lesbisch is afgeleid van de naam van dit eiland. Dit heeft zijn oorsprong in de gedichten van Sappho, circa 625 v.Chr. geboren in Antissa op Lesbos. Sappho was de eerste vrouw die de moed had over vrouwen te zingen, als tegenstelling tot de stoere mannenliederen. Haar gedichten gingen onder andere over de vriendschap van vrouwen, het landelijke leven, de bruiloften en dergelijke. Zij richtte ook een school op voor vrouwen waar zang, dans en muziek werden onderwezen. Daarnaast is het bijzonder dat je je pas bij het beantwoorden bij de vraag realiseert wat de vrager bedoelt. Zoals je mannen en vrouwen die op het andere geslacht vallen hetero's noemt zo zouden we mannen EN vrouwen die op hetzelfde geslacht vallen gewoon homo's moeten noemen. Je hebt dus 0 uitleg gegeven over de vraag. Wellicht dat het meer te maken heeft met de strafbaarheid van penetratieseks en de geboden die in de bijbel staan en zijn gericht op seks tussen mannen.