hoe accuraat is liplezen?

kan je met zekerheid iemand lippen lezen als er 3 X iets gezegd zou zijn? is de marge te groot om te gaan roepen dat van persie iets gezegd zou hebben wat hij zelf ontkent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Tsja... mijn ex vrouw was (is, maar niet meer in mijn bijzijn) liplezer. Ik heb haar zelden op een fout kunnen betrappen.

Overigens ben ik blij met Van Persie, wat die dan ook riep! Een sportman als hij MOET met hart en ziel bezig zijn met wat hij doet. Wanneer hij er uitgehaald wordt, HOORT hij te BALEN als een vierkante stekker! Doet hij dat niet, dan hoort hij daar niet rond te lopen. Dus: hoe bozer hij is, hoe meer passie, hoe liever het mij is.
Natuurlijk wel later excuus aanbieden, want het is natuurlijk niet netjes... Maar dat is al gebeurd, heb ik begrepen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die liplezers hebben gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liplezen doen we in zekere zin allemaal. Wanneer bij een televisieprogramma het geluid niet synchroon loopt met het beeld, dan merken we dat. Ook als we goed kunnen horen, verstaan we iemand beter wanneer we hem of haar aankijken. Maar voor goedhorende mensen is het liplezen een aanvulling die niet noodzakelijk is.
Liplezen is eigenlijk een verouderd woord. De officiële term is 'spraakafzien'. Men noemt het spraakafzien en niet liplezen, omdat het bij het aflezen niet alleen om de lippen gaat, maar om het hele gezicht van de spreker, diens houding, en zelfs de situatie daaromheen.
Er zijn (minstens!) vier redenen waarom liplezen zoveel moeilijker is dan het verstaan van spraak via het gehoor:
Allereerst: een spreker maakt – bij het Nederlands – gebruik van zo’n 50 verschillende spraakklanken. Bij het lezen en schrijven gebruiken we een alfabet van 27 letters. De liplezer moet zich echter behelpen met niet meer dan 6 verschillende mondbeelden. Klanken die via het gehoor heel anders klinken en die bij het schrijven een eigen letter hebben, zien er op de mond precies hetzelfde uit. Het ‘alfabet’ van de liplezer bestaat uit slechts 3 klinkers en 3 medeklinkers. De klinkers zijn de ‘rond’, ‘breed’, en ‘neutraal’. De medeklinkers zijn: ‘lippen op elkaar’, ‘boventanden op onderlip’, ‘tanden op elkaar’ en een grote groep ‘onzichtbaar’. Voor de liplezer lijken heel veel woorden daarom op elkaar. “Groen” en “rood”: twee woorden die verschillend klinken, die we verschillend schrijven en die ieder een eigen betekenis hebben. Maar de liplezer ziet twee keer hetzelfde mondbeeld: onzichtbaar – rond – onzichtbaar.
Daar komt nog een probleem bij: klanken beïnvloeden elkaar. De ‘uu’ in ‘luw’ klinkt anders en ziet er ook anders uit, als de ‘uu’ in ‘buurman’. De ‘v’ in ‘afval’ is bij een duidelijke spreker misschien nog hoorbaar, maar de liplezer ziet de ‘v’ niet, die ziet: ‘afal’. Omdat zoveel mondbeelden op elkaar lijken, kan dat ook. Optimistische rekenaars zeggen dat de liplezer 30% van de uitgesproken klanken werkelijk kan zien, en de overige 70% moet raden. In de dagelijkse praktijk ziet de liplezer echter meestal minder dan 30% van wat iemand met een goed gehoor zonder enige inspanning via de oren kan waarnemen.
Ten derde: Iedere spreker heeft een eigen mondbeeld: de vorm van de mond en de lippen, de stand van de kaken en de tanden, en de manier waarop lippen, kaken en tong worden bewogen.
Wordt vervolgd als reactie.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Ten vierde: Een liplezer ziet geen pauzes, geen punten en komma’s, en geen intonatie. Het is één lange stroom mondbeelden, zonder begin of eind. Dat maakt het herkennen van woorden en het begrijpen van zinnen heel moeilijk. Conclusie: liplezen is dermate moeilijk dat alleen een zeer geoefende spraakafziener met stelligheid kan beweren dat iemand iets driemaal gezegd heeft.