Is het in deze zin jou of jouw?

Muizen kruipen via alle kieren en gaten de huizen in, ook die van jouw!
OF
Muizen kruipen via alle kieren en gaten de huizen in, ook die van jou!

Ik dacht dat het in deze zin om huis gaat en dus jouw is, maar ik twijfel..

een jaar geleden
in: Taal
2.1K
Pieterke
een jaar geleden
Het is ook in dat van jou. Het is dat i.p.v. omdat je het naar ik aanneem over 1 huis hebt. Het is jou omdat er geen zelfstandig naamwoord achter staat. Je kunt ook zeggen ook in jouw huis. Het is dan jouw omdat het woord in relatie staat tot het woord huis en een bezittelijk voornaamwoord is.
Pieterke
een jaar geleden
moet zijn dat i.p.v. die

Antwoorden (4)

Jou.

Maak er maar ik/mij/mijn van.
Muizen kruipen via alle kieren en gaten de huizen in, ook die van mij! (niet mijn)
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Alleen in het geval dan dat je jij-persoon meerdere huizen bezit.
LeonardN
een jaar geleden
Ja, zoals de zin in de vraag aangeeft.
Amadea
een jaar geleden
'k Denk niet dat vraagsteller een huizenbezitter in meervoud bedoelt. Kijk ook naar de laatste regel: "Ik dacht dat het [...] om huis gaat".
Het gaat erom dat "jouw" een bezittelijk voornaamwoord is. Jouw huis. En een huis is onzijdig, het huis. Dat huis is van jou; het is jouw huis.
Je zou jouw kunnen gebruiken als je het formuleert als bijvoorbeeld: "Muizen kruipen via alle kieren en gaten de huizen in. Ook jouw huis!"
Taalkundig correct is het tevens om te schrijven: Muizen kruipen via alle kieren en gaten de huizen in, ook dat van jou!
Amadea
een jaar geleden
In van jou komt er geen ' w ' achter jou. De bezitsrelatie wordt hier uitgedrukt door het voorzetsel 'van'. Zo is het bijv. " Het is jouw schuld dat ik te laat kom" en "Het is de schuld VAN jou dat ik te laat kom".
Pas echter op want zo schrijf je bijv. ook ; "Dat ik te laat kom is de schuld van jouw zus". Het is de schuld VAN 'jouw zus' omdat die zus als een bezit VAN jou gezien wordt.
De muizen kruipen dus de huizen in en ook in die VAN jou.
amc
een jaar geleden
In het voorbeeld is "van jou" juist.
"Jouw" is een bezittelijk voornaamwoord en drukt bezit uit.
"Jou" is een persoonlijk voornaamwoord en drukt geen bezit uit. Maar door er het voorzetsel "van" voor te zetten geef je toch een bezit aan.
"Jouw" is dan ook gelijk aan "van jou".

Als je twijfelt of het "jouw" moet zijn of "jou", probeer het dan te vervangen door het bezittelijk voornaamwoord "zijn" of door het persoonlijk voornaamwoord "hem". Als je dan "zijn" zegt, dan weet je dat het "jouw" moet zijn, en bij "hem" moet het "jou" zijn.

Op de site van Onze taal (zie de link) staat het verschil tussen "jouw" en "jou" verder uitgelegd met voorbeelden.
een jaar geleden