Wat is nu juist: 'bezorgt u het pakje' of 'bezorgd u het pakje'?

een jaar geleden
in: Taal
1.2K
fremar
een jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/77895/bezorgd-d-t-dt/#:~:text=Voor%20het%20voltooid%20deelwoord%20kijk,De%20ochtendkranten%20zijn%20bezorgd.
bamibal
een jaar geleden
Vervang "bezorgen" eens door "lopen". Dan merk je vanzelf of er een d of een t moet komen.
SentWierda
een jaar geleden
@bamibal. Lopen? Lijkt me zo ongeveer het slechtste voorbeeld.
Want loopte en loopde zijn niet bestaande woorden. Hoe kun je dan weten of het loopt of loopd is?.
criseyde
een jaar geleden
@sentwierda, het gebruik van lopen is een vaak gebruikte truc om te horen of het om een voltooid deelwoord gaat of niet. Zodra je hoort dat het geen voltooid deelwoord is, pas je de regel van ''t kofschip (of welk woord ze nu gebruiken) on te weten of je een d of 't niet schrijven. Hier betreft het de tegenwoordige tijd, dus is het stam + t.
Retlaw
een jaar geleden
Amadea, hartelijk bedankt voor je antwoordt. Maar ik ben al TE lang van school om nog te weten wat een voltooid deelwoord, hulpwerkwoord, medeklinker e.d. is.
Zelfs hetgeen waarvan je een link hebt geplaatst, medeklinkers in 'T FoKSCHaaP. (Of 't kofschip, of XTC-coffeeshop.
Nog nooit van gehoord. Dus ik zou begot niet weten waarvoor ze dienen en hoe je ze zou toepassen ?
En ik ging mijn studies doen in een haarkappersschool. Ik geloof nog dat wij 2 uurtjes/week Nederlandse taal kregen. Alles was gebaseerd op de coiffeurstiel uiteraard.
Amadea
een jaar geleden
Volgens mij heb ik dat op de lagere school geleerd en hebben alle kinderen dat te horen gekregen. Ook toen lagere school basisschool werd. Dus je zou het kunnen weten, ongeacht wat voor vervolgopleiding je daarna hebt gedaan.

Antwoorden (1)

Bezorgd is het voltooid deelwoord van bezorgen. Dat gebruik je alleen in combinatie met het hulpwerkwoord hebben, indien het gaat om afleveren. U hebt het pakje bezorgd. Of in combinatie met het hulpwerkwoord zijn, als het gaat om ongerust zijn. U bent bezorgd of het pakje wel op tijd komt.
Maar gaat het om de tegenwoordige tijd van het werkwoord bezorgen, dan gebruik je een t bij de tweede en derde persoon enkelvoud. Jij bezorgt, hij bezorgt, zij bezorgt.
. . .
En uiteraard dus ook: u bezorgt.
Toegevoegd op 29 augustus 2022 11:05: tekst
Amadea
een jaar geleden