Je spreekt van broze botten. Je botten zijn niet bros maar broos. Zowel broos als bros betekent breekbaar maar bros is meer kruimelig. Chocolade kan bros zijn maar is niet broos.
https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/92/broos-bros-fragiel
Toegevoegd op 11 juli 2022 17:18: tekst
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Met dezelfde bron zou ik het andere antwoord geven. Broos gebruik je in een overdrachtelijk zin, voor dingen die je niet kan vastpakken. stem/geluk/gezondheid
Bros gebruik je voor voorwerpen. chocola/gietijzer/beschuit (en dus ook bot)
Pieterke
een jaar geleden
@LeonardN; Bedankt voor uw reactie.
Een bot kan broos zijn en daardoor eenvoudig breken. Het zijn dus broze botten. Een koekje kan bros zijn en daardoor juist lekker krokant.

Aanvankelijk liepen de betekenissen van in oorsprong gelijke woorden bros en broos door elkaar, maar in de loop der tijd zijn het twee duidelijk onderscheiden begrippen geworden. Aan broos zijn de betekenissen ‘zwak, onvast’, ‘licht breekbaar’ en ‘vergankelijk’ voorbehouden, terwijl bros vooral op het brokkelen (het gemakkelijk in kleine stukjes breken) van stoffen en voorwerpen duidt.
Amadea
een jaar geleden