Waarom wordt het woord 'vies' gebruikt voor criminele zaken?

Waarom wordt het woord 'vies' gebruikt voor criminele zaken en ook gekoppeld aan de de dingen die ermee te maken hebben? Bijvoorbeeld bij personen: vieze gast; vastgoed: een vies pand, of spullen: vieze auto etc.
- naast 'vies' ook wel eens 'smerig'

2 jaar geleden
in: Taal
1.5K
SentWierda
2 jaar geleden
Etymologisch zeer interessant. Vandaar een uitvoerige uitleg.
Vies is verwant aan vuil, knorrig. (Knorrig is iun deze betekenis in 1573 gebruikt door Plantijn.)
Knorrig wordt gelinkt aan een varken (knorren = het geluid van een varken): een knorrig varken, een vies varken.
Knor is verwant aan knoest, een woord met vele negatieve betekenissen: ruwe uitwas aan een boom, ruwe vent, iemand de tegenwerkt: ..
En knoestig is verwant aan kneus/kneuzen (iets wat niet geheel in orde is, gekwetst is)..
Criminele zaken hebben een negatieve betekenis: zaken die niet geheel in orde zijn. Vandaar: vieze zaken.
Bronnen: Etymologisch woordenboek Van Dale; Dikke Van Dale.

Antwoorden (1)

Omdat vies ook de betekenis heeft van walging veroorzakend (Van Dale), obsceen, schunnig, onfatsoenlijk.
Vies (voorheen ‘vijs’) worden van oudsher vooral gebruikt voor zaken en personen die een algemene bevreemding of weerzin opwekken. De betekenis ‘weerzinwekkend’ is enigszins afgezwakt, maar leeft nog steeds voort als basisbetekenis: vies is minder pregnant dan weerzinwekkend en treedt vaak op als synoniem voor vuil.
SimonV