Is het: Jij zal het ontdekken of : jij zult het ontdekken?

Of jij kunt het oplossen en jij kan het oplossen?

Ik kom er maar niet achter wat juist is, weet iemand van jullie het?

2 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Vroeger was jij zult en jij kunt gebruikelijker als men netjes wilde spreken maar het mag beide.

Het beste antwoord

@Kristal: Wellicht wil je vragen:
Is het: Je zal het ontdekken of: je zult het ontdekken?
Beide zijn goed maar er is wel degelijk een betekenisverschil.
'Je zult' is altijd goed.
'Je zal' is ook goed als 'je' de algemene betekenis van 'men' heeft.
Voorbeelden:
Je zult je best moeten doen (= Jij zult je best moeten doen).
Je zal je best moeten doen om hogerop te komen (= Men zal z'n best moeten doen om hogerop te komen)..
Bron: Schrijfwijzer (Jan Renkema).
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult en je zal zijn allebei correct. De vorm zul(t) is de neutrale vorm in het hele taalgebied: je zult, jij zult, zul je, zul jij. In België is ook de vorm zal neutraal; in Nederland wordt die als informeler beschouwd: je zal, jij zal, zal je, zal jij.
fremar
2 jaar geleden
Kristal
2 jaar geleden
Dank je Fremar, ik liep er al langer over na te denken. Is dat met kan en kunt hetzelfde?
Kristal
2 jaar geleden
Ik zie het al in je bron Fremar, het is inderdaad hetzelfde met kan en kunt! goed om te weten!