Wat is de betekenis van sensibiliseren?

Minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) sprak over het ‘sensibiliseren’ van Omtzigt. Maar wat betekent sensibiliseren? En kan dat wel in deze context/situatie?

2 jaar geleden
in: Taal
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Aan een van oorsprong Frans woord (al dan niet op z'n management-Engels gebruikt) dat vier betekenissen blijkt te hebben, is een groot deel van een Kamerdebat gewijd. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken.
Simpel Nederlands had veel discussie overbodig gemaakt - duur doen levert niets op.

Het beste antwoord

Taaldeskundige Ewoud Sanders merkte dat het woord sensibiliseren in de media op verschillende manieren geïnterpreteerd werd. Waar RTL Nieuws schreef over 'tot rede te brengen', noemde de Volkskrant het 'temmen' en GeenStijl 'iemand een mes in de rug steken'.
Maar volgens Sanders is dit niet wat het woord betekent. "Het woord sensibiliseren heeft in de Nederlandse taal twee betekenissen: gevoelig(er) maken en gevoelig maken voor een bepaald probleem".
Het woord is te herleiden naar twee verschillende talen. "Het is overgenomen uit het Frans. Namelijk van het woord sensible: ergens gevoelig voor maken." Ook wordt het volgens Sanders geassocieerd met Engelse uitdrukkingen als 'being sensible' en 'to bring someone to their senses'.

Het zou kunnen dat Hoekstra het woord gebruikte vanuit een andere context, denkt Toon den Boon, hoofdredacteur van Van Dale. "Het werd in 2018 als eufemisme gebruikt in een artikel van NRC over het sensibiliseren van journalisten die kritisch waren over migratiebeleid in de Verenigde Staten. Daarmee bedoelden ze: druk op iemand uitoefenen. Misschien dat Hoekstra dat vanuit zijn verleden als consultant gebruikte en dat bedoelde."
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sensibiliseren heeft minstens vier betekenissen. Dat maakt de discussie over sensibiliseren lastig.
1. Inpraten op/bewerken;
2. Begrip vragen voor;
3. Medische term;
4. Fotografische term.
Minister Hoekstra wordt verweten de term te hebben gebruikt in de eerste betekenis. Zelf legt hij uit de tweede betekenis te hebben bedoeld. En de derde betekenis wordt in het gezin Hoekstra ook gebruikt. Bovendien kunnen Engelstalige managementinvloeden (sensibility) een rol hebben gespeeld - vanwege een vorige loopbaan.