Wat is het verschil tussen waardoor en waartoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat "waartoe"? Nooit van gehoord.
Cryofiel
13 jaar geleden
"Waartoe zijn wij op aard" - dat ken je vast wel, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar intussen opgezocht in Van Dale :)
Ik had inderdaad nooit van gehoord, maar ben ook geen nederlander van oorsprong.
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, dan begrijp ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer een woord geleerd.. alsof ik er nog niet genoeg kende. zucht.
rose
13 jaar geleden
Wat dacht je van tetrapilotomie?
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat dacht je van een autolobotomie? Da's pas cool!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou blijkbaar wel een goeie vraag dus, aangezien mensen er nieuwe dingen van leren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
true, true. *klikt op: 'goede vraag!'*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx! :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, zeker "goeie vraag" ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad een goeie vraag is. Ik heb het idee dat heel veel mensen het verschil tussen waarom en waardoor niet kennen. Ik hoor en lees zo vaak dat mensen ze verkeerd om gebruiken, alsof ze hetzelfde betekenen en onderling inwisselbaar zijn. Echt vreemd.
En als dat bij waarom en waardoor al is, dan verwacht ik dat nog minder mensen het verschil tussen waartoe en waardoor begrijpen.

Het beste antwoord

Ik denk dat de volgende twee voorbeelden het verschil goed weergeven:

--  Waardoor is dat veroorzaakt?
--  Waartoe dient dat?

Toegevoegd na 3 minuten:
Waardoor:
Dit gebruik je wanneer je iets ziet, en je afvraagt wat daar de oorzaak van is. Je gaat als het ware van het heden naar het verleden.

Waartoe:
Dit gebruik je wanneer je iets ziet, en je afvraagt wat daar het doel van is. Je gaat als het ware van het heden naar de toekomst.

Nog twee voorbeelden:

--  Waardoor is het gat in dat raam ontstaan?
--  Doordat de buurjongen er een bal doorheen trapte.

--  Waartoe is het gat in het raam gemaakt?
--  Om een betere ventilatie te hebben.

(Toegegeven, een wat vreemd voorbeeld, maar je begrijpt de bedoeling.)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die MrYellows;

Met 'waardoor' geef je een oorzaak aan en met 'waartoe' een doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardoor is iets dat oorzaak geeft aan (Waardoor is de plank verschoven? Door mij, ik moest er even bij)

Waartoe geeft eendoestelling weer: Waartoe heb je de plank verschoven (Ik moest er even bij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardoor, en dan volgt een verklaring van het voorafgaande, een uitleg van de huidige situatie.

Waartoe is gericht op het doel, de betekenis van het voorafgaande voor de toekomst.

B.v. de zon scheen fel, waardoor we niet in staat waren uit de schaduw te stappen.

Waartoe leidt dit alles?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voeg toch nog even mijn(eenvoudige) uitleg toe:

Waartoe betekent 'wat is het doel',
waardoor betekent 'wat is de oorzaak'.

Klopt niet tot op de millimeter maar legt het wel duidelijk uit.
rose