Waarom wordt er zo vaak de fout "Deze topic" in plaats van "Dit topic" gemaakt?

Ik zie deze fout altijd heel vaak op forums, en zelfs nog wel eens in mijn eigen berichten!
Hoe komt het nou dat die fout zo vaak wordt gemaakt. Je ziet het meestal niet bij andere woorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we het dan toch over fouten hebben... Forums? Of toch fora?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol xD
Daar heb je helemaal gelijk in :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie ook altijd heel vaak, altijd heel vaak. Is het nou altijd? Of heel vaak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, oke, hou nu maar op xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg inderdaad altijd fora, maar forums wordt ook heel veel gebruik en dat schijnt ook te mogen. Grappiger is dat bij datums / data. Omdat 'data' inmiddels iets heel anders is gaan betekenen (gegevens op een computer), hoor je steeds vaker ' datums' als juiste vorm.
Ergerlijker vind ik dat mensen het soms ook al hebben over 1 fora, meerdere fora's. Da's dan weer slordig.

Het beste antwoord

"Dit" en "dat" gebruik je bij woorden die onzijdig zijn - dus woorden waar je "het" voor kunt zetten.

"Deze" en "die" gebruik je bij woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn - dus woorden waar je "de" voor kunt zetten.

Topic is een leenwoord uit het Engels, waardoor dat niet duidelijk is voor een hoop mensen. Als we de vandale (1e link) raadplegen zien we:

to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

'Deze topic' is dus correct.

De taalunie (2e link) keurt allebei overigens goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk vind ik het Topic simpelweg gewoon beter klinken. Aangezien Nederlands mijn moedertaal is en ik niet nadenk over grammatica voordat ik wat zeg zal ik automatisch gaan voor wat het lekkerste bekt. Hier dus voor mij Het of dit topic. Doordat het een leenwoord uit het Engels is klopt mijn gevoel bij het woordt niet en dat resulteerd vervolgens in het probleem beschreven in de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel is het de topic, een leenwoord uit het engels, en spreken we dus van deze en die topic. Dat klinkt ons vooral heel vreemd in de oren omdat het eigenlijk ene overbodig leenwoord is, omdat er niets mis is met het Nederlandse woord ' onderwerp' dat - tadaaa- onzijdig is. Het onderwerp, dit onderwerp, dat onderwerp.

Onbewust projecteer je bij veel leenwoorden de Nederlandse versie of een gelijkend Nederlands equivalent op dat woord, en als het dan op de een of andere manier niet ' klopt' , blijft het altijd vreemd voelen. Het gevolg is dan ook dat mensen het steevast verkeerd gaan gebruiken (maar ach, wat is verkeerd ?) en als men het maar consequent genoeg over het topic heeft, gaat dat - omdat het logischer voelt - als ' de juiste vorm' klinken.

Je zou bijna zeggen : het is dus allebei goed. Maar helaas. Om alle onzekerheden dan maar te vermijden, kun je het maar net zo goed over 'onderwerp' hebben. Of ook wel : draadje. Of desnoods item, dat ook een leenwoord is, maar wel netjes 'het' . Of zijn we daar ook al helemaal op het verkeerde been gezet ?