Welke verwante vormen zijn er van anagrammen?

Kan er maar een bedenken stenogrammen, maar er zullen vast meer zijn??

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Amadea
3 jaar geleden
Een stenogram is helemaal geen verwante vorm van een anagram. Wat bedoel je nu eigenlijk te vragen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik lees in een boek net dat er 3 verwante vormen zijn aan een anagrammen:
stenogram
egzoagram
endoagram
Amadea
3 jaar geleden
Wat voor soort boek is dat dan? Het lijkt mij niet dat dit over taal gaat. Google kan mij niet uitleggen wat egzoagram en endoagram zouden betekenen.

Antwoorden (3)

Een palindroom is een vergelijkbaar taalverschijnsel. Een palindroom is een woord (of zin) waarin de letters symmetrisch gerangschikt zijn, zodanig dat het woord (of de zin) van achter naar voren gelezen hetzelfde is als van voor naar achter.

Voorbeelden: droomoord, legovogel, levensnevel, maandnaam, meetsysteem, parterretrap, racecar, tarwewrat, partyboobytrap, stormrots.

Deze zinnen zijn palindromen, maar ook elkaars anagram:
• Top steelt asla, als atleet spot.
• Laat stopte Els, sleet pot staal.
Antoni
3 jaar geleden
Er is slechts een (1) verwante vorm van het anagram: het palindromon. Meestal palindroom genoemd, Een palindroom is een woord dat van voren naar achteren, of van achteren naar voren gelezen, hetzelfde woord of een woord met een andere betekenis geeft. Voorbeelden: dood, parterretrap; en: stok (kots), kolk (klok),
Een anagram is een (al duizenden jaren bekende) letteromzetting. Ook wel 'letterkeer' genoemd. Het verplaatsen van letters van een woord of woorden op zodanige wijze dat een ander woord of woorden ontstaat. Zo gebruikte de Franse schrijver Francois Rabelais als schuilnaam: Alcofribas Nasier.
Johan van Oldenbarneveldt = O, je bent 'n Vader van Holland.
Florence Nightingale = Flit on, cheering angel.
Er zijn vele boeken over volgeschreven, over anagramman en palindromen. Het bekendste Nederlandstalige boek met anagrammen en palindromen is de bestseller 'Opperlandse taal- en letterkunde' van Battus (pseudoniem van Hugo Brandt Corstius).
Bron: o.a. Winkler Prins encyclopedie.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat staal al in eerste antwoord.
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn antwoord is een stellig antwoord op de vraag van Lexaleksander: er is slechts een (1) verwante vorm van het anagram: het palindromon (ook wel 'kreeftdicht' of 'retrograde' genoemd).
Oude benamingen voor anagram zijn: letterverzetting, wisselwoord.
LeonardN
3 jaar geleden
De uitleg van palindroom is deels incorrect.
Een palindroom is altijd exact hetzelfde woord dus "lepel", maar niet klok>kolk.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Het door mij gegeven voorbeeld van een palindroom (kolk/klok) staat in de Van Dale. Het is dus juist..
In goed Nederlands wordt kolk/klok ook wel een spiegelwoord genoemd. Zoals ook bijvoorbeeld: moord-droom.
Bron Van Dale. Zie: palindroom. Zie: spiegelwoord.
Een verwante vorm van een anagram is een aptagram.
Een aptagram is een woord waarvan de betekenis gelijk of zeer sterk verwant is aan het woord waarvan het een anagram is. Het kan behalve om een enkel woord ook om een kleine woordgroep gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Aptagram, synagram, antigram - er wordt wat bedacht tegenwoordig. En wie nog meer wil bedenken: alles is mogelijk.. Maar een Nederlands woordenboek zal het niet halen.
Toch een tip voor een wel bestaand woord in dit genre: aptoniem.