Is het nou vliegmaatschappij of luchtvaartmaatchappij?

De eerste naam is de laatste jaren in gebruik geraakt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Pieterke
3 jaar geleden
De toevoeging is erg onduidelijk door de typfouten Voeg even de juiste toevoeging toe. Dat kan binnen het uur na plaatsing van je vraag.
fremar
3 jaar geleden
vliegmaatschapij staat niet in de Van Dale, luchtvaartmaatschappij wel

Antwoorden (2)

vliegmaatschapij staat niet in de Van Dale, luchtvaartmaatschappij wel
fremar
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Er is een misverstand: fremar meldt dat 'vliegmaatschappij' niet in de Van Dale staat. Dat klopt wat betreft de Van Dale uit 2005. In de huidige editie, van 2015, staat vliegmaatschappij wel vermeld.
Hoewel luchtvaartmaatschappij gangbaarder is, is vliegmaatschappij niet per se fout. Luchtvaartmaatschappijen noemen zichzelf ook vaak vliegmaatschappij. Journalisten wisselen de woorden vaak af in hun artikelen.

Op 12 juli 2015 heeft het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie een nieuwe woordenlijst als bedoeld in artikel 3, derde lid, van de Spellingwet vastgesteld. Daar staat 'vliegmaatschappij' ook bij.
Ter vergelijking: luchtvaartmaatschappij geeft bij Google meer dan 2 miljoen hits, vliegmaatschappij zo’n 200.000.
Toegevoegd op 08 februari 2021 09:53: tekst
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Het heeft niet zozeer te maken met artikelen als met de kop boven de artikelen. Hoe minder letters in een kop hoe beter. Het woord 'vliegmaatschappij' heeft de voorkeur omdat het vijf letters korter is dan 'luchtvaartmaatschappij'.
Daarom staat in een sportkop nooit 'kleine overwinning' (17 letters) maar 'nipte zege' (9 letters).
SimonV
3 jaar geleden
Dat kan, hangt inderdaad van de ruimte af. Maar hoeft niet.
Kop van Parool: luchtvaartmaatschappij Flybe vraagt uitstel van betaling aan.
https://www.parool.nl/nieuws/luchtvaartmaatschappij-flybe-vraagt-uitstel-van-betaling-aan~b5e819bf/
SentWierda
3 jaar geleden
Geen goed voorbeeld. Mijn voorbeelden gaan over de reguliere krant: de papieren krant of digitaal in pdf.
Voor webversies gelden eigenlijk helemaal geen regels. Dat deze derde kopregel van Het Parool maar half gevuld is, is in een papieren kant (of pdf) een ernstige afwijking van de basisbeginselen van opmaak.
SimonV
3 jaar geleden
Op zich heb je gelijk, toch wordt regelmatig van de regel afgeweken.
Kop papieren Leeuwarder courant: “Luchtvaartmaatschappij eist schadevergoeding”
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=luchtvaartmaatschappij&coll=ddd&identifier=ddd:010619656:mpeg21:a0226
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Prima voorbeeld van een kop met twee regels van ongeveer dezelfde lengte.
Bovenste regel: 22 tekens.
Onderste regel: 21 tekens (incl. spatie).
Elke koppenmaker streeft ernaar zo'n kop te maken. (Heb ik jaren gedaan.)