Waar komt deze regel uit: "Maar evenwel, nochtans en desalniettemin, het leven was er uit en kwam er niet meer in."?

Is deze regel uit een gedicht of een verhaal? Wie heeft deze regel voor het eerst geschreven?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor het antwoord en de reacties!

Antoni
13 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou een uitspraak van mijn schoonvader kunnen zijn, maar dat bedoel je vast niet ;-) Leuke vraag, ik ben benieuwd naar de antwoorden. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een beetje Drs. P. achtig.
Amadea
13 jaar geleden
Drs. P dacht ik inderdaad ook. Het eerste deel van de zin werd al in 1875 in literaire boeken gebruikt. Om te benadrukken dat het zo is ook al wil men dat liever niet. Het tweede deel is er later aan toegevoegd, maar dan in de tegenwoordige tijd. Het wordt gebruikt in verband met gestorven dieren. Maar wie dat bedacht heeft? Niet te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet me sterk aan Godfried Bomans denken maar ik heb verder geen idee van waar of wat.

Antwoorden (1)

Is dit misschien een tekst die je bedoelt? De zin staat er niet in zoals je vraagt, maar de woorden wel, en volgens mij is de strekking ongeveer gelijk:

Songtekst: Neerlands Hoop - "Nooit meer"

Waarom wordt er op deze aarde
Zo lang en oeverloos geluld
Ik ben een demokraat
Een linksgeaarde
Maar er komt een eind
Aan mijn geduld

Nooit meer straks
Misschien of morgen
Later, eens
Eventueel, wie weet
Hoewel, het heeft geen zin
Altijd juist, nu meteen
En ondanks alles
Zou ik willen zeggen
Ja, meer nog
Desalniettemin

Nooit meer laatst
Een keer of gisteren
Voor de oorlog
Toen opa er nog was
Toch hadden we de kans
Altijd, juist, nu meteen
En ondanks alles
Zou ik willen zeggen
Ja, meer nog
Evenwel, nochtans

Je moet niet wanhopen of treuren
Om de mensen en de dingen om je heen
Zo ooit, dan moet het nu gebeuren
Daar worden we het, hoop ik, over eens
Eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antoni
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Het is een leuk liedje, maar het is niet het antwoord, dat ik zoek!