Waarom is het spreekwoord van de regen in de drup? Drup is toch minder erg?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
7.5K
SentWierda
3 jaar geleden
Van Dale geeft als fraaie variant: De regen schuwen en in de sloot vallen. Vrij vertaald: jezelf in de nesten werken.

Antwoorden (3)

Vermoedelijk vanwege de ontstaansgeschiedenis van de uitdrukking.

"De oudste variant van deze uitdrukking is van den regen in den drop komen. Drop is een verouderde variant van drup. Drup/drop betekent ‘naar beneden druipend vocht’, ‘druppels’. Het gaat dan om druppels die bijvoorbeeld van takken of dakgoten vallen. Die onverwacht neervallende, vieze, dikke druppels zijn minstens zo onaangenaam als regendruppels."
Toegevoegd op 22 januari 2021 20:07: bron
Computoon
3 jaar geleden
De betekenis van deze uitdrukking is: van iets onaangenaams naar iets minder onaangenaam. Dus eigenlijk wordt je er niet veel beter van.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Een dikke min. De uitdrukking betekent: door het ontwijken van iets onaangenaams zich iets ergers op de hals halen. Bron: Van Dale.
In de uitdrukking van de regen in de drup betekent ‘drup’ niet ‘druppel’, maar ‘het van de dakrand af druppende water’. Daarvan werd je nog natter dan van de regen zelf. Het water uit de goot is behalve nat ook nog eens vuil, dus je raakt van een onaangename toestand in een nog ergere situatie.
Amadea
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Echter, vroeger hadden veel huizen geen dakgoten. Als je 'in de drup' stond, dus onder de dakrand, dan werd je extra nat omdat alle regen die op het dak viel bij de dakrand naar beneden kwam.