Wat is een uitschieter?

Hij doet /deed zijn werk in een papiermolen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Amadea
3 jaar geleden
Weet je zeker dat dit de juiste term is? Dit begrip is nergens als beroep te vinden...
SentWierda
3 jaar geleden
Iedereen die met papier bedrukken te maken heeft (ikzelf al tientallen jaren) weet dat "inschiet"' dagelijks wordt gebruikt.
Weet de vraagsteller ("papierschepper") het werkelijk niet? Of vraagt hij naar de bekende weg? Is het een testvraag voor GV'ers?
Amadea
3 jaar geleden
In een papiermolen gebeuren geheel andere activiteiten dan in een drukkerij. Het ene gaat over het ontstaan van papier, het andere over het bedrukken daarvan. Volgens mij heeft het inschieten van SentWierda helemaal niets te maken met het vermeende uitschieten van papierschepper.

Antwoorden (2)

Een uitschieter is, ook bij een papiermolen, iemand die uitzonderlijk veel of weinig presteert of heeft gepresteerd, of uitzonderlijk goede of slechte kwaliteit levert of leverde. Hij is iemand die afwijkt van het gemiddelde.
Antoni
3 jaar geleden
Een "uitschieter" is niet uit te leggen zonder "inschieter".
In de drukkerijwereld (kranten, tijdschriften) is "inschiet" een gebruikelijke term. Van Dale: "hoeveelheid papier die nog boven de volle oplage berekend wordt, omdat altijd enige vellen worden bedorven (misdruk)".
Bij kranten en tijdschriften betekent dit dat de eerste tientallen of honderden exemplaren inschiet zijn: niet alle pagina's zijn bedrukt, of de kleurstelling is niet goed. Daarom bekijken drukkers altijd nauwkeurig de eerste exemplaren die van de pers komen. Deze inschiet gaat meteen bij het oudpapier.
Ook aan het einde van de drukgang kunnen exemplaren niet goed of niet volledig zijn, bijvoorbeeld bij papierbreuk op de rol papier. Dat is uitschot = wat uitgeschoten is = "het minder goede, onbruikbare dat afgezonderd is van het goede (bucht, rommel)" (Van Dale). De uitschieters..
Uitschot heeft ook in het taalgebruik een negatieve betekenis: tuig, gespuis.