Hoe maak ik een goede geheimtaal?

Bijv. met het getal pi, wat Ralph gebruikt in Hunted.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
6K
gvrox
3 jaar geleden
Wanneer is een geheimtaal "goed" ?
Ritsuka
3 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/One-time_pad
gvrox
3 jaar geleden
Dat is in wezen de beste, Ritsuka, de one time pad. Vraagsteller wil zelf iets nieuws verzinnen, de vraag is hoe hij/zij beoordeelt dat een geheimtaal "goed" is. Dat hoeft nog niet eens cryptografisch heel sterk te zijn, maar gezien de reactie hieronder wel iets geavanceerder dan een simpele substitutie. Een omzetting waarbij een letter elke keer vervangen wordt door dezelfde symboolreeks is gemakkelijk te kraken. Een methode die afhangt van welke letters eerder zijn omgezet maakt het al een tikje lastiger bijvoorbeeld.

Antwoorden (3)

Het beste kan je een bepaald omzettingssysteem gebruiken.
Geef de letters het nummer dat ze hebben in het alfabet en verdeel die met een streepje.
Zo wordt het woord AAP dan 1 - 1 - 16.
Deze cijfers moet je dan echter geven zoals op het toetsenbord van je PC en wel met de shifttoets.
AAP wordt dan 1 - 1 - 16 en dat wordt ! - ! - !^
BEER wordt dan 2 - 2 - 23 en dat wordt dan @ - @ - @#
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@PMCP
Als jij een zinnetje maakt op deze wijze en iemand uitdaagt dat te ontcijferen zal er absoluut niemand uitkomen. Het gaat er ook om, dat je zelf het systeem unt onthouden zonder iets op te schrijven. Je kan het nog moeilijker maken door standaard elk letternummer te verlagen met 1. de letter A wordt dan niet nr 1, maar 0 en de B wordt niet nr 2 maar 1. De grote truc blijft de shifttoets.
Een leuke puzzel, makkelijk zelf te onthouden en niemand komt erachter.
gvrox
3 jaar geleden
"niemand komt erachter" dat is gewoon niet waar, bij zulke simpele substituties kun je met frequentie-analyse en een woordenlijst zelfs met een relatief korte tekst er al achter komen hoe het werkt. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Substitution_cipher#Security_for_simple_substitution_ciphers
Griffin
3 jaar geleden
@elder161 "Als jij een zinnetje maakt op deze wijze en iemand uitdaagt dat te ontcijferen zal er absoluut niemand uitkomen. "
Deze durf ik wel te betwisten, immers bij dubbele letters zoals in jouw voorbeeld AAP en BEER wordt in jouw 'geheimtaal' ook hetzelfde karakter, wat het vrij gemakkelijk maakt dit te deduceren als hiermee een heel verhaal wordt verteld. ROT13 is ook zo'n systeem wat sterk lijkt op wat jij doet, en dat is kinderspel. Het wordt een ander verhaal als het gecodeerd wordt zoals een Enigma dat in WII deed.
Kijk tippie: The Imitation Game uit 2014
LeonardN
3 jaar geleden
BEER wordt dan toch
@-%-%-!* B=2
E=5
R=18
>
@-%-%-!* ======
@ - @ - @#
=
BBW
https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Beautiful_Woman
Volgens deze website http://users.telenet.be/oudscouts.parsival/impeesa8/vanuitpk.htm gebruiken alle welpen (de mannelijke leden van 9 tot 12 jaar van Scouting) de onderstaande geheimtaal. Er bestaan, zoals je ziet, twee versies van. Je kan zelf eenvoudig een andere versie ervan maken. Zorg er dan wel voor dat iemand die het moet kunnen ontcijferen jouw geheimtaal kent.
Plaatje bij antwoord
Antoni
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Deze heb ik vroeger zo vaak gebruikt dat ik het uiteindelijk kon lezen zonder de sleutel erbij
Neem een sleutelwoord wat zich eindeloos herhaalt naargelang de tekst die geheim moet worden lang is, en doe daarop een bitwise xOR, hiermee verkrijg je een geheimtaal die zonder dat iemand dat sleutelwoord kent best sterk vercijferd is.

Voorbeeldje:
SLEUTELWOORDSLEUTELWOORDSLEUTELWOORD
DIT IS DE TEKST DIE GEHEIMTAAL MOET WORDEN.

De eerste letter(D) in de zin is in ASCII 68 en binair dit: 01000100
De eerste letter (S) van het sleutelwoord is in ASCII 83 en dat is binair dit: 01010011

xOR die twee binaire reeksen:
Wat 232 maakt en dat is het ASCII teken Φ(Phi)

En zo doe je het voor L tegen de I en E tegen de T enz. Spatie is ook een ASCII karaker en die moet je dus ook meenemen in je vercijferreeks.

Om het nu weer terug te zetten naar leesbare tekst doe je een bitwise AND van het karakter in het geheimschrift en het sleutelwoord volgens hetzelfde stramien.

Dit alles is met twee vingers in de neus in Python te maken omdat Python al heel handig is met omzetten van ASCII naar binair en bitwise operaties op binaire reeksen.