Hoe komt het dat men in Haïti Frans praat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht omdat het vroeger een Frans kolonie is geweest?
LeonardN
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hispaniola#Santo_Domingo_en_Saint_Domingue
In 1668 begonnen de Fransen in het westen, zonder veel weerstand van de Spanjaarden, het eiland binnen te dringen. Tegen het einde van de 17de eeuw werden de Spaanse nederzettingen op Hispaniola onrendabel, onstabiel, en meer en meer genegeerd.
Door de nieuwe goudgebieden in het huidige Midden-Amerika en het failliet van de Spaanse kroon, werd het belang van Hispaniola als het Spaanse juweel in de Nieuwe Wereld al snel minder. Mede hierdoor moest Spanje in 1697, bij de Vrede van Rijswijk, een derde deel van Hispaniola formeel afstaan aan Frankrijk. ..... en het Franse deel werd Saint-Domingue (nu Haïti).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Rijswijk
Koning Lodewijk XIV van Frankrijk erkende Willem III van Oranje-Nassau als koning van Engeland en moest alle veroveringen op Spanje ongedaan maken op een na: het westelijke deel van Hispaniola kwam officieel aan Frankrijk als Saint-Domingue.

Antwoorden (1)

Hispaniola, het eiland waar Haïti op ligt, werd in 1492 ontdekt door Christoffel Columbus. In 1697 gaf Spanje het bevel over het westelijke deel van Hispaniola over aan Frankrijk, dat het gebied Saint-Domingue noemde. Het werd een van Frankrijks rijkste koloniën. Oorspronkelijk werd het land bevolkt door indianen. De huidige bevolking van Haïti stamt grotendeels af van de Afrikanen die als slaven naar het land werden gebracht.

In Haïti wordt Frans, Creools en Engels gesproken. Het Haïtiaans Creools, ook wel Kreyòl of Patua genoemd, is enerzijds gebaseerd op het Frans en anderzijds op diverse Afrikaanse talen. Daarnaast bevat het elementen uit het Arabisch, Spaans en Taíno. Tegenwoordig wordt het in toenemende mate door het Engels beïnvloed.
Amadea