Wat is een pretend student?

Blijkbaar is er een nieuw begrip in het studentenleven. Vriendinnen hebben kinderen die studeren en een opleiding volgen waar het woord speculeert. Ik ben nu wel heel erg benieuwd wat iemand een pretend student maakt.

3 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@KarinH, de term pretend student is niet nieuw
https://www.delta.tudelft.nl/article/pretendstudent-liegt-tot-het-eind

Het beste antwoord

Een pretend student is iemand die niet daadwerkelijk studeert maar wel beweert en de schijn ophoudt dat hij/zij studeert.
De buitenwereld (ouders, naaste omgeving) verkeert in de veronderstelling dat een studie wordt gevolgd. Terwijl diegene niet een studie volgt maar een constructie heeft bedacht waardoor deze situatie jarenlang is vol te houden. Dit is het gemakkelijkst te realiseren door in een verre stad op kamers te gaan wonen en de communicatie met de buitenwereld zo beperkt mogelijk te houden. Dus nooit bezoek ontvangen van het thuisfront.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Een toevoeging, om duidelijk te maken dat er twee verschillende groepen pretend students zijn.
De eerste groep omvat de studenten die uit een bemiddeld milieu komen. Zowel jongens als meisjes. De ouders betalen de kamer in de studentenstad en financieren het levensonderhoud van de student. De student die om wat voor reden dan ook niet studeert, kan op deze manier jarenlang de schijn ophouden van een succesvolle studie. Mits de naaste omgeving niet in de studentenstad komt controleren.
De tweede groep: de studenten die uit een niet-bemiddeld milieu komen. In dit geval uitsluitend meisjes die veel uit eigen zak moeten betalen. Als er dan een rijke oudere minnaar opduikt (een "suikeroom") of een baan als callgirl, dan is de keuze snel gemaakt: de brui geven aan de studie. Ook hier geldt: geen controle van het thuisfront. En ook niet teveel pronken met de financiële middelen - want dan kun je door de mand vallen.....

Andere antwoorden (1)

Dat is iemand die zegt dat hij/zij studeert maar dat niet doet.
(Er staan op internet diverse berichten over mensen die dit dubbelleven niet meer aankonden en zichzelf van het leven beroofden).
Toegevoegd op 03 september 2020 12:48: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Aanvulling voor Karin: Sommigen staan wel degelijk ingeschreven aan een bijvoorbeeld universiteit. Ze blijven tot het einde (vaak zelfdoding) succesvolle verhalen vertellen tegen familie en vrienden (afstuderen, specialiseren....)
De term bestaat al veel langer.
Voorbeeld: https://www.delta.tudelft.nl/article/pretendstudent-liegt-tot-het-eind
SentWierda
3 jaar geleden
Het lijkt me niet kies om pretend student te verbinden aan een fatale afloop. Dat zal zeker niet altijd het geval zijn.