Hoi, waar kan ik elitaire Nederlandse teksten vinden?

Sinds kort is Nederlands mijn favoriete taal. Ik heb het pas laat, goed geleerd, en ik vind het een zuivere, duidelijke, en vlot uitgesproken taal.

Literatuurwetenschappelijk, een woord van 26 letters, gewoon vlot en duidelijk.

Ik zoek dus voor hoog niveau Nederlandse text, zo indrukwekkend mogelijk. Bestaat er iets als elitaire woorden? Zowel, waar kan ik zulke text vinden? Ik wil graag mijn Nederlands verrijken.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.2K
jc54
3 jaar geleden
Voor indrukwekkende teKSten ga je het best naar een bibliotheek. Met name gerechtelijke teKSten en uitspraken zijn indrukwekkend, maar als je er literatuur op naslaat zoals Thierry Baudet, dan kom je ook een heel end.
paulus811
3 jaar geleden
jc54, dan kom je ook een heel eInd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Luister eens naar de BlaBla van Thierry Baudet (Politiek leider van Forum voor Democratie).

Antwoorden (3)

Misschien vind je wat je zoekt in de kwaliteitskranten van Nederland. De Volkskrant en de NRC (ook bekend als het NRC Handelsblad) worden beschouwd als de beste kranten van Nederland.

Van de NRC verschijnen iedere dag twee edities: 's morgens verschijnt nrc next (speciaal gericht op lezers tot 39 jaar), 's middags het NRC Handelsblad. De Volkskrant verschijnt 's morgens. Beide kranten hebben natuurlijk ook websites: https://www.volkskrant.nl/ en https://www.nrc.nl/.
Antoni
3 jaar geleden
Ken je Onzetaal al?
PS:
Deze heeft ook een goede reputatie, maar die is misschien wel ietsje té elitair... het gros van de Nederlanders heeft hier in ieder geval niets mee (ook hoger opgeleiden niet):
Toegevoegd op 04 juli 2020 10:43: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In gewoon Nederlands noemen wij dat dure woorden. Er zijn ook websites waarop die zijn verzameld, bijvoorbeeld https://moeilijkewoorden.org/dure-woorden/. Hierop staat ook een verwijzing naar het boekje met dure woorden van Heidi Aalbrecht met de titel "100 Woorden waarmee je intelligent klinkt". Nadat je dat hebt gelezen heb ik er wel fiducie in dat erudiet Nederlands jou lumineus af zal gaan.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
"Nadat je dat hebt gelezen heb ik er wel fiducie in dat erudiet Nederlands jou lumineus af zal gaan."
Plus
Leuk antwoord.