Wat wordt er bedoeld met jezuïtisch denken?

Gebruikt in analyse van schrappen van eerdere termijnen van Putin i.p.v. de wet aan te passen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (1)

Jezuïeten zijn vrijwel zonder uitzondering kritische intellectuelen, die als individu geen blad voor de mond nemen en ook hun leerlingen opvoeden tot kritische individuen. De vaak maatschappelijk toonaangevende ordeleden waren in veel landen, zeker die met totalitaire regimes, ongeliefd. Zelfs werden de jezuïeten, onder wie Pierre Teilhard de Chardin, in 1904 uit het toch liberale Frankrijk verbannen, omdat zij naar de smaak van de antiklerikale regering van die dagen te veel invloed wilden uitoefenen.
Het kritisch denken is een vaardigheid die aangeleerd en gebruikt kan worden om te beslissen of een bewering waar, gedeeltelijk waar, of fout is en of een redenering geldig is. Het biedt handvatten om de natuurlijke aanleg iets te geloven te beteugelen en onlogische redeneringen en denkfouten te herkennen en voorkomen. Het jezuïtisch denken moet je dus vertalen naar een zeer kritische houding t.a.v. goed onderbouwde (bewezen) argumenten. Geen aannames, maar recht voor de raap alleen maar feiten. In de wereld van Putin is vooral het gekonkel en achterkamertjes gedoe (de leider naar de ogen kijken) het uitgangspunt om redenen te verzinnen hem aan de leiding te houden. De Jezuïeten zouden hem de kast uitvegen op grond van niet te ontkennen slechte feiten.