Waar komt het woord lof vandaan? In de zin van "Vol lof over iemand zijn".

Mijn dochter kreeg een compliment over een werkstuk.
"Niets dan lof" :-) maar ze vroeg aan mij wat dat betekend. Dat weet ik natuurlijk wel... maar het is inderdaad als je er over nadenkt eigenlijk een vreemd woord. Iemand die het weet misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.9K

Het beste antwoord

Het is afkomstig van het werkwoord 'loven'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lof was oorspronkelijk een katholiek gebedsdienst met zang. Het stamt uit de 13e eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Nederlands hangt het woordje lof hangt samen met woordje lief.
Lof en lief, loven en liefhebben.
Love = Liefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin
Vol lof (cum laude): d.w.z. prijzenswaardig zonder bedenkingen.
Het is een kreet uit de diploma formulering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lof komt van loven. Uw dochter loven wil zeggen dat de leraar alleen maar goede dingen over het werkstuk kan zeggen. Alles is zeer goed. Geen onderdeel is minder goed.