Waarom zeggen veel mensen 'zamenwerking' in plaats van 'samenwerking'?

Lijkt mij een vorm van taalverloedering.

Het gaat mij overigens niet om dit specifieke voorbeeld, maar om het verschijnsel dat veel mensen woorden die met 's' beginnen, met een 'z' uitspreken.

Vóór het sluiten van de vraag: Dank voor alle leuke en interessante antwoorden en reacties!

Antoni
15 jaar geleden
in: Taal
4K
Antoni
15 jaar geleden
Naar mijn idee wordt het niet als geintje gezegd. Ik vraag me gewoon af waarom sommige mensen woorden verkeerd uitspreken.

Het beste antwoord

Dat dit wel degelijk gebeurt, blijkt uit onderstaande vraag uit 'Onze Taal':
Al jaren wordt in het blad Onze Taal geklaagd over mensen die de z als s uitspreken, of andersom. Veel mensen zeggen niet 'zeven' maar 'seven', maar ook 'prozent' in plaats van 'prosent'. Hoe komt dat eigenlijk?
Het antwoord komt in het kort hierop neer. In Amsterdam wordt i.p.v. de z de s gebruikt. Hierop is nogal eens commentaar; veel mensen vinden het niet mooi klinken. En dat heeft een soort tegenreactie opgeleverd. Uit angst om een z ten onrechte als s uit te spreken, spreken heel wat mensen aan het begin van een woord alle s'en maar stemhebbend uit, ook als dat niet moet. Dan hoor je bijvoorbeeld [zuiker] en [zestig]. Dit verschijnsel wordt hypercorrectie genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ik wilde niet zeggen dat Amsterdammers het doen, want dat wist ik niet zeker, maar met jouw antwoord is dat nu wel zeker!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Ik heb er ook wel eens wat over gelezen, maar op de een of andere manier herinnerde ik mij dit verschijnsel als 'gabbercorrectie' tenminste als ik mij vergis en het hier inderdaad gaat om hypercorrectie dan is gabbercorrectie volgens mij iets wat hier wel wat op lijkt, ik kan helaas mijn bronnen niet meer terugvinden omdat het gaat om oude tijdschriften, ook Onze Taal als ik me niet vergis, maar die heb ik niet meer bij de hand.

Andere antwoorden (7)

Ik ben het nog NOOIT tegengekomen tot vandaag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat ze teveel bier en borrelnootjes geconsumeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sal gewoon slordigheid sijn. Andersom komt volgens mij meer voor. Dus Son seggen in plaats van Zon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het wel.
Maar in de vorm van een geintje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb het daadwerkelijk nog nooit gehoord. Misschien moet je toch echt een keer met andere mensen omgaan ;) ;p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Ik zie het op tv bekende mensen doen, dus het zijn niet de mensen, met wie ik omga. Als ik me goed herinner, is Katja Schuurman een van de mensen die het doet.
Let eens op de uitspraak van sommige leden van ons Koninklijk Huis. Daar komt dit verschijnsel in ieder geval voor, verder hoor ik het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft dit niet met co-articulatie te maken; invloed van klanken op andere klanken?
Zoals omweer i.p.v. onweer, he dak i.p.v. het dak, zadoek i.p.v. zakdoek etc...
Van de /s/ wordt wellicht eerder een /z/ gemaakt als de klanken daarna, net als de /z/, stemhebbend zijn.
Maar dialect kan natuurlijk ook een rol spelen 'ik sie de son in de see sakken'.