Volgens het guinisbook of records zijn dit de 4 moeilijkste talen (met uitleg waarom)
- Dagestan in de Kaukasus, daar wordt het Tabassaran gesproken, een taal met maar liefst 48 naamvallen
- de Noord-Amerikaanse indianentaal Haida, die de meeste voorvoegsels ter wereld heeft: 70;
- Amale uit Papoea-Nieuw-Guinea, de taal met de meeste werkwoordsvormen: meer dan 69.000 verbogen en 860 onverbogen vormen;
- de taal van de Inuit in Alaska en Groenland, met alleen al 63 verschillende werkwoordsvormen voor de tegenwoordige tijd en meer dan 252 verbuigingen voor zelfstandige naamwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk een antwoord dat daadwerkelijk ergens anders op gebaseerd is dan iemands eigen ervaring. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelofelijk trouwens, 48 naamvallen, 63 werkwoordsvormen voor tegenwoordige tijd.... hoe krijgen ze het voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vergat nog het "broodje aap": de 8439283 verschillende woorden voor typen sneeuw ;-)
Wel een plusje hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Eindelijk een antwoord wat ergens op slaat.

Andere antwoorden (15)

1.oud Grieks
2.chinees
3.arabisch

persoonlijke mening voor mij als nederlander om te leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat dan? Je hebt toch niet alle talen uitgeprobeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,maar ik heb wel de meeste talen gehoord en gelezen en diskussies over gevoerd met mensen uit die landen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan bijna 7.000 talen, daarvan kan je moeilijk de meeste gelezen of gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zoveel niet maar wel de belangrijkste wat vindt jij de moeilijkste dan,je bent er zeer gedreven in,ben benieuw naar jou antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het antwoord van Ruth hieronder, dat niet gebaseerd is op eigen ervaring (omdat dat heel weinig zegt), maar op een daadwerkelijke logische vergelijking van talen, die meetbaar is.
Voor veel nederlanders is dat hun moers taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt waarschijnlijk raar maar de moeilijkste taal word toch nederlands genoemd!
ik spreek heel veel mensen hier in italie die heel wat jaren in nederland hebben gewoond maar ze spreken héél slecht nederlands omdat ze het een van de moeilijkste talen vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands is behoorlijk moeilijk, doordat er zoveel onregelmatigheden en uitzonderingen in zitten, maar lang niet de moeilijkste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee oké!
maar het is een van de moeilijkste talen dat wel
ik ben 30 jaar getrouwd met een italiaan we hebben 26 jaar in nederland heeft gewoond
en hij spreekt héél slecht nederlands
Veel buitenlanders die imburgeren in Nederland
Of voor de handel Nederlands moeten spreken.
Hebben moeite met het leren van de Nederlandse taal.
Maar of het de moeilijkte taal ter wereld is om te leren, dat weet ik niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord: de kliktaal, van de Xosha uit Zuid Afrika. Ik heb die taal ook een keer horen spreken, en met de zaal geprobeerd de klanken na te doen. Heel heel erg moeilijk.

Pools vind ik ook heel moeilijk, met al die medeklinkers achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slavische talen zijn qua uitspraak juist heel makkelijk. 'Prz' spreek je uit als Perzj ... als je dat weet, is het niet moeilijk. De r is vaak een 'halve-klinker'. Hetzelfde zie je in het Servo-Kroatisch en dan waarschijnlijk ook in het Russisch (maar dan valt het niet op, omdat ze Cyrillisch schrift gebruiken dat wij niet kunnen ontcijferen). Bij Slavische talen geldt: uitspreken zoals je het schrijft (en andersom). Niet zoals in het Nederlands, waarbij de letter 'e' zeven (ja, tel maar na, echt) verschillende klanken kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Xhosa is vrij gemakkelijk te leren. Het is alleen heel anders dan het Nederlands. Maar dat geldt voor veel niet germaanse talen.
Wat de moeilijkste taal ter wereld is om te leren, hangt zeer sterk af van welke taal / talen je spreekt.Voor ons Westerlingen zijn dat absoluut de Chinese talen ; we kennen de klanken niet, de letters niet, drama ! maar het kán wel, als je goed je best doet.
Veruit de moeilijkste taal - voor ons- om te leren, in elk geval om te leren spreken, is denk ik kliktaal. Hoe hard ik ook oefen, ik krijg het NIET voor mekaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor alleen de wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede toevoeging, zeer slecht filmpje
niks op te horen
tog een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan had je beter deze als voorbeeld kunnen nemen:
http://www.youtube.com/watch?v=D_l7ty_MH_Y&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het verkeerde filmje uit de lijst gepikt ; moet niet e vele op mijn geheigen vertrouwen zie ik ;-) Even veranderd in het tweede filmpje, dat inderdaad veel beter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zogenaamde 'klik'taal is grammaticaal vrij gemakkelijk te leren en als je het 'klikken' eenmaal onder de knie hebt, is het goed te doen.
Dat verschilt per land.

Wij westers zijn letters gewend, terwijl chinesen klanken en tonen uitspreken. Dit is een ander deel van de hersenen die moet worden aangesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor europese mensen zal dat chinees en arabisch zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binair, want het heeft maar 2 woorden; 0 en 1. Maak daar maar eens een duidelijk verhaal mee...

Maar om over menselijke communicatie; het ligt er aan wat je moerstaal is. Voor een duitser zal een andere taal de moeilijkste zijn om te leren dan voor een indiër, een aboriginal of een boliviaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders, ook aan wat je gewent bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moeilijkste taal ter wereld is in ieder geval een taal die niemand meer spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's heel persoonlijk.

Ik vind zelf Java een erg moeilijke taal. Zonder compiler lukt het mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taal die bijna niemand meer spreekt, en dus moeilijk te leren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Chinese talen & de Arabische