Is het Vedisch Astroloog of Vedische Astroloog?

Het is namelijk Vedische Astrologie. Of kan het allebei?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
1.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Hoewel je allebei ziet als je het intikt in Google, zou ik zeggen "Vedisch astroloog", zoals je ook een "medisch psycholoog" hebt die de studie "medische psychologie" heeft gedaan.
Vedisch met een hoofdletter, astroloog niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie. Duidelijk!

Antwoorden (1)

Als je twijfelt is het altijd handig om andere (voor jou bekende) termen te gebruiken en het te vergelijken. Bijvoorbeeld psycholoog en klinisch. Het is klinische psychologie en de persoon die daar werkt is klinisch psycholoog. Zodoende is het ook een vedisch astroloog.

In feite gaat het om de buigings-e. Vaste combinaties die in hun geheel een bepaalde functie of bevoegdheid aanduiden, worden over het algemeen zonder buigings-e geschreven. Ook combinaties met een tegenwoordig deelwoord die een bepaalde ‘status’ van de functie aanduiden worden vaak zonder e geschreven. Daar is jouw combinatie een voorbeeld van.
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Voor zover ik het kan vinden is het dan een "Vedisch astroloog".
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-35790.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel duidelijk gemaakt. Bedankt voor de snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Je geeft goede voorbeelden om het duidelijk te maken.