In wat voor zin gebruik je lieve lust?

Gebruik je het als:
Bevredig jij mij tot lieve lust
of
Bevredig jij mijn lieve lust?

Of kan lieve lust niet zo gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

Geen van beiden. Lieve lust heeft helemaal niks met lust te maken in welke vorm dan ook, en al helemaal niet met bevredigen.

Lieve lust gebruiken we als iemand ergens niet bepaald zuinig mee is, en dan meestal in overdrachtelijke zin.
Schreeuwen alsof het een lieve lust is. Of knoeien. Of schelden.
Of je kunt je ergens aan te buiten gaan, snoepen ofzo, of een hobby, en dan is het vermoedelijk echt een lieve lust, ofwel een hobby of liefhebberij. Lust betekent in dit verband zoveel als liefhebberij, iets dat je graag hebt of doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hierin bijvoorbeeld:
'Hij scheldt, vloekt, tiert en belasterd alsof het een lieve lust is....'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het toch wat anders aanpakken:
Hij kan vloeken dat het een aard heeft, maar hij turnt dat het een lieve lust is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is het correcte gebruik van lieve lust. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al kan iemand wel degelijk ook vloeken alsof het een lieve lust is.
Ik moet verplicht uit eten,maar het is niet mijn lieve lust!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze vorm komt het in het Nederlands niet voor.
Enneh... Zeg lieve, lust jij aardappelen?
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ik vind hem leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel leuk, maar niet goed.
AWM
13 jaar geleden
Hij is goed én leuk!
Zij bevredigden elkaar dat het een lieve lust was.
rose
13 jaar geleden
dat het een lieve lust was. das een uitdrukking. en staat voor t feit dat je royaal gebruikt maakt van het geen waar je mee bezig bent. bijvoorbeeld snoep eten. hij at snoep alsof het een lieve lust was. in jou zin word het woord lust op een heel andere manier bedoelt en heeft niks met royaal te maken