Is er een officiëel verband tussen de oude lengtemaat EL en de elleboog?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.8K
amc
4 jaar geleden
Toen men nog geen meetlinten/duimstokken had, ging men anders te werk om de lengte van iets te bepalen. Als je bijv. stof kocht om te naaien, meette de winkelier het als volgt; Hij meette de lap stof door de rol vast te pakken en tot zijn elleboog te meten...dit was dan een el. Vervolgens legde hij de rol weer verder vanaf de elleboog weer naar de hand toe en zo had hij dan 2 el. Weer terug naar de elleboog en je had 3 el enz.

Het beste antwoord

Ja. De oude lengtemaat el (69 cm) is gebaseerd op de lengte van de menselijke onderarm en is dus eigenlijk de oude aanduiding voor elleboog. Deze werd vooral gebruikt voor het afmeten van stoffen. Lichaamsdelen werden vaker als maat gebruikt, zoals ook duim en voet.

Het woord elleboog (armgewricht) is samengesteld uit el - wat oorspronkelijk onderarm betekende - een boog (ronding).
. . .
een boog = en boog
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Tien met een griffEL!