Als je iets opsomt m.b.v opsommingstekens moet er dan een punt, een puntkomma, een komma of niks achter? Voor voorbeeld, zie beschrijving.

VB: - bla bla bla bla bla
- bli bli bli bli bli bli
- blo blo blo blo blo

wat moet hierachter??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Als het hele korte delen zijn, dan krijgen ze geen hoofdletter aan het begin van ieder deel, en geen leesteken aan het eind.

Als de delen bestaan uit losse zinsdelen, krijgen ze geen hoofdletter aan het begin van ieder deel, en een puntkomma aan het eind, behálve het laatste deel; dat krijgt een punt.

Als de delen bestaan uit hele zinnen, dan beginnen ze elk met een hoofdletter en eindigen elk met een punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien kun je wat duidelijker zijn. Zie beschrijving helpt mij niet zo. Geef aan wat je wilt zeggen. Is het een liedje of....???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee, ik bedoel dat daar zinnen horen te staan.
moet er dan een puntkomma, een komma, een punt of niks achter elke zin komen te staan?
Ik zou er ect. achter zetten.
Dat etcetera betekent.
Dat is latijn en betekent in het nederlands: En andere dingen, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puntkomma, en bij de laatste een punt.

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter opsommingen komt een komma, en achter de laatste komt een punt.

In één zin zou je zeggen: bla, bla, bli, bli, blo en blo.

De regels voor een puntkomma zijn een beetje lastig, maar dat is meer een kruising tussen komma en dubbele punt, als ze allebei in een zin passen kan je die nemen.

(geen onderdeel van de vraag, maar paar ;-voorbeelden op de onderstaande pagina)