Gebruik je zijn of haar als je niet weet of het jonge of een meisje is in een verslag?

Ik ben een verslag aan het schrijven, maar ik weet niet of het kind een meisje of een jongetje is. Moet ik dan zijn of haar gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Zelf heb ik ook een dergelijke vraag ooit eens gesteld. (Niet exact hetzelfde, maar het helpt je wellicht op weg) Het antwoord was: Als het biologisch geslacht niet duidelijk is of er niet toe doet, wordt meestal met mannelijke voornaamwoorden verwezen.
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/651507/schrijven-taalregels-voorkeur-geslacht-persoon/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kan dan het best 'het kindje' gebruiken denk ik...

Antwoorden (1)

Zijn.

https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=99

Bij onzijdige woorden gebruik je bijna altijd 'zijn':

Het comité (o) heeft zijn vergaderkalender gepubliceerd.
Het schoolbestuur (o) heeft zijn nieuwe voorzitter gekozen.
In 1930 maakte het schip (o) zijn eerste lange reis.

===

Het kind heeft zijn moeder nog niet gezien vandaag.
===
Normaliter zou je als je het geslacht weet dit niet doen (als je weet dat het kind een meisje is), maar aangezien je dat niet weet kan je daar op terugvallen (het>zijn).
Toegevoegd op 04 maart 2019 11:38: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Klopt ! (+)
Het is meer de politieke correctheid van de laatste jaren die hier een groot probleem van maakt.