Waarom zeggen sommige mensen hebt i.p.v. heeft?

In een zin hoor ik regelmatig van ze hebt.. Maar mij is altijd geleerd ze heeft.. o.i.d. En is wel vaker dat ik denk; het is toch heeft? Wat is nu de regel hierin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.3K

Het beste antwoord

3e persoon enkelvoud van het werkwoord hebben is: Heeft
Dus hij/zij/het heeft.
Bij de 2e persoon enkelvoud zegt men hebt,dus jij hebt.
Dat mensen dat zeggen,wil zeggen,dat ze niet veel benul van taal hebben. Ik erger me daar wezenloos aan,maar heb afgeleerd er hier iets van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het is zij heeft
en jij hebt

Toegevoegd na 1 minuut:
de regels staan als volgt uitegelegd voor u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver ik het begrepen heb, is het allebij toegestaan,alleen heeft, klinkt soms wat eerbiediger en hebt gewoner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nee,Ed,het is niet toegestaan,zij hebt is gewoon fout! Men is steeds meer doende onze taal te verkrachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik heb het maar van horen zeggen.
Weet wel dat ik zelf ook vaak twijfel.
Amadea
13 jaar geleden
Het is ook niet allebij, maar allebei. Een bij is een insect; bei komt van beide en betekent elk van de twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig zijn sommige beter in taal.
Zo leren we van elkaar, maar dat van die bei/bij was een slordighijd/heid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Ze hebt is geen goed Nederlands.

Ze heeft wel.
rose
13 jaar geleden
Hierboven al verschillende antwoorden over wat de regel is, dus daar zal ik niets meer over zeggen.
Waarom er mensen zijn die zeggen hij/zij heb(t), dat heeft met dialect te maken. Soms blijven mensen dat volhouden ook als ze ABN (proberen te) praten en daardoor is denk ik jouw verwarring ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij eenvoudig.
Ik heb
Jij hebt
Hij / zij heeft
Wij /jullie hebben

Het enige twijfelgeval is U. Soms gooien we dat in het zelfde rijtje als jij (u hebt), en soms als hij en zij (u heeft).
Grammaticaal zou 'u hebt' het mooiste zijn, omdat het ook gaat om een tweede persoon enkelvoud. Heeft u en u heeft gebruiken we met name bijeen onpersoonlijk U of als we een groep aanspreken met u. In een winkel of bij een toespraak ofzo.
"Moeder, hebt u koude voeten ?"
"Mevrouw heeft u (in de winkel) ook pantoffels"?
In het tweede geval weet het meisje dan dat het niet om haar persoonlijke collectie gaat, maar die in de winkel. Maar dit onderscheid zou ook best eens streekgebonden kunnen zijn.

Omdat de meeste werkwoorden geen verschil maken tussen tweede en derde persoon enkelvoud (jij/hij loopt, jij/hij zit, jij/hij geeft etc) is dit eigenlijkeen heel apart geval, dat je gewoon uit je hoofd zou moeten leren. Maar omdat de sprekers (die uiteindelijk de taal bepalen) het niet altijd helemaal met elkaar eens zijn, is het maar net wat je gewend bent in de streek waar je woont.

Zij hebt is in elk geval NOOIT goed. Althans, voorlopig niet. Zoals 'de huis' en 'het fiets' of 'gaat jij' en 'wilt jij' ook nog geen goed Nederlands zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor heel veel taalfouten.
Maar nooit gehoord: ze hebt.
Echt niet. Hier niet.

Dus ik denk dat dat toch regionaal gebonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik hoor; "ze hebt", dan gaan mijn nekharen recht overeind staan! Het is niet volgens de nederlandse grammatica. Ik heb, jij hebt, hij/zij/het heeft wij hebben.
Zo hoort het volgens de regels.
Ik zag het gisteren nog op tv. Koot en Bie met groot in beeld;"stemP op de tegenpartij". Net zo iets. Ik denk dat vooral in Haags en Rotterdams van "hij/zij hebt" gesproken wordt. Omdat het zo lekker fout is, wordt het veel overgenomen. Hopelijk wordt het geen gemeengoed!
amc
13 jaar geleden
Omdat ze niet weten hoe het wel hoort.
Er worden best veel fouten gemaakt in de spreektaal.
Ik ken het niet is ook zoiets.
Het is ik kan het niet.
Waar ik mij keer op keer aan erger is overnieuw.Het is opnieuw en ik kan het over doen.
Terwijl het eigenlijk heel makkelijk moet zijn de spreektaal want het is heel anders dan de schrijftaal die vele malen moeilijker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op werk hadden we het toevallig pas over deze taalvariant. Hij schijnt gewoon goed te zijn tegenwoordig. Ik vind het jammer dat dit geaccepteerd wordt.
Gaan we straks ook Filmen (niet het werkwoord) gebruiken i.p.v. Film's? Jammer jammer jammer deze taalverloederingen.