In Nederlandstalige rapteksten komen jongerentaal en variaties op het Standaardnederlands veel voor. Rappers blijken zeer begaafd in het spelen met taal en bijbehorende conventies. Tien taalkundige categorieën zijn vermoedelijk karakteristiek voor de Nederlandse rapteksten: verengelsing, ontlening, woordvervorming, nieuwvorming, verwijzing, ambiguïteit, verklanking, vergelijking, intertekstualiteit en uitdrukking. Zowel in frequentie als in vorm zijn er tussen artiesten onderling grote verschillen binnen die categorieën.

Koploper wat betreft het aantal taalkundige ingrepen is De Jeugd Van Tegenwoordig. Bewonderenswaardig is het unieke idioom van deze artiesten en het aantal eigen creaties.
Ook de opeenstapeling van combinaties van verschillende stijlfiguren in één zin, couplet of refrein
draagt bij aan de originaliteit van de teksten.

Het genre Nederlandstalige rap is een relatief jong en krijgt nog niet de literaire erkenning die het
verdient. Het taalkundig niveau van de teksten is uitstekend en wellicht geavanceerder dan veel
erkende literaire genres. Rappers gebruiken namelijk bestaande literaire en retorische procedés in
hun teksten, maar beheersen daarnaast een bovengemiddeld groot idioom aangezien ze uit veel
verschillende talen en registers putten. Ze verwerken opzettelijk woorden, zinnen en
uitdrukkingen uit de jongeren- of straattaal en buitenlandse talen in hun teksten. Zo zijn ze bewust actief bezig met het verkennen en verleggen van de grenzen en conventies van het Standaardnederlands.
Amadea