Hoe oud is de Vlaamse uitdrukking 'hij ziet ze vliegen'?

Voor zover ik me kan herinneren uit mijn jeugdjaren werd het voor 2 mogelijke situaties gebruikt: eentje was om aan te geven dat iemand gek was, een ander meen ik te herinneren voor als iemand honger heeft, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik vroeg me af hoe lang die uitdrukking al bestaat en waar het aanvankelijk naar verwees.
Ik zie intussen dat het ook in Nederland gebruikt wordt en werd.
En het kan ook op honger hebben wijzen (althans in Vlaanderen) zie ik nu bevestigd online.

5 jaar geleden
in: Taal
4.5K
SimonV
5 jaar geleden
Kan inderdaad ook honger hebben betekenen.
https://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_2552.php
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een bron voor meer duidelijkheid:
https://www.encyclo.nl/begrip/ze%20zien%20vliegen
Als je de bron geopend hebt, kun je nog eens klikken voor meer informatie.

Antwoorden (2)

Hij ziet ze vliegen,kan verwijzen naar de tijd dat Anthony Fokker zn eerste vliegtuigen de lucht instuurde.
destijds was dit voor burgers het gesprek van de dag. Iedereen wist dat Anthony op een bepaalde dag 2 vliegende machines de lucht in zou sturen,en iedereen hoopte dit spektakel ooit in levende lijve te mogen aanschouwen. Het zou goed kunnen dat ene palingvisser Harm nabij Urk de eerste Nederlander was die ze ooit zag vliegen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Is dit een hypothese of heb je hier een bron van?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef geen min, maar de uitdrukking/spreekwoord is al veel ouder.
In de Geïntegreerde Taalbank staat de volgende informatie:

e. In de uitdr. ze zien vliegen.
↪α. In Z.-Nederl. in den zin van: grooten honger hebben.
K. en had 's uchtends geen eten gehad, maar eer dat 't noene was, hij zag ze vliegen, hij had grooten honger, Volk en Taal 1, 50 b [Land v. Denderm., 1889].
Aant. v.W. DE VREESE [± 1895].
Iemand die honger heeft, ziet ze vliegen of botsen en voelt zijn beer dansen, FONCKE, Mech. Dial. 11 [1932].
↪β. In N.-Nederl. in den zin van: in de war of niet goed snik zijn. De voorstelling is blijkbaar dat men hallucinaties heeft of ”vangt”.
Je moeder, seit-ie, je moes is d'r niet snik … Die sien se vliege! QUERIDO, Kunstenaarslev. 1, 4 [1906].
Wij zouden zeggen: ze kregen 'n klap van de molen, of ze zagen ze vliegen, Notenkr. 14 Juli 1907, blz. 6 a.
Achterlijken …, toevallijders, sukkels die ze bij tijden ”zien vliegen”, BRUSSE, Zandstr. 48 [1912].
”Ik hoor allemaal zoete muziek om me heen” … ”Kerel, je ziet ze vliegen”, CISSY V. MARXVELDT, Zomerzoth. 97 [1927].
Ik word helemaal gek, dacht hij, ik zie wáánvoorstellingen. Ik zie ze gewoon vliegen, EERDMANS, M. Handel 64 [1953].

De uitdrukking was dus in 1889 al algemeen bekend. Maar wanneer het precies ontstaan is kan niet worden achterhaald, want taal vormt zich in de loop der jaren. Iemand begint ermee, anderen nemen het over, en zo wordt het langzamerhand wijder verspreid totdat het hele taalgebied ermee bekend is.
Amadea