Bestaat spraakdyslexie?

Ik draai medeklinkers in woorden in zinnen om. Beetje kryptisch gezegd maar hier een paar voorbeelden:
- koffie drinken, dan zeg ik koffrie dinken
- erbij blijven, is dan erblij bijven.
- rare kwast, ware krast
- dat is best pittig wordt bij mij: dat is bet pistig. Echt onhandig en vooral awkward. I
Is dit een vorm van dyslexie? Ik heb totaal geen problemen met schrijven. Alleen als ik spreek komt deze onzin eruit. Echt heel lastig. Wat kan ik hieraan doen?

5 jaar geleden
in: Taal
2.4K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik ken wel 'afasie', maar dat lijkt me toch niet precies wat jij beschrijft hier ...
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Nog een toevoeging: vroeger was ik heel verlegen en zei ik bijna niets alleen thuis praatte ik. Nu zo'n 5 a 6 jaar voel ik me wat vrijer om te spreken en mijn mening en ideeën uit te spreken vooral ook in groepsverband. Verlegen ben ik nog wel, nee beter gezegd onhandig. Ik heb dit nog niet met de huisarts besproken omdat ik dit ook weer nier zo'n heel zwaar probleem vind om mee naar de huisarts te gaan. Ik ben ook het type van (please gebruik dit niet tegen me het is een metafoor) niet lullen maar poetsen gewoon hup schop onder de kont en ga praten niet verlegen zijn. Streng alleen voor mezelf dan he. In schrijven en lezen ben ik juist weer heel goed. Ik zie en haal taalfouten makkelijk uit zinnen. Zingen gaat mij ook heel makkelijk af dan wissel ik klinkers niet om. Zou het net zoiets zijn als met stotteren? Het lijkt me zo fijn en bevrijdend om dit te kunnen: iets vertellen of een zin spreken zonde de klinkers om te wisselen. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken of een logopedist mij verder kan helpen. Nu weet ik wat het is een hoe ik dit uit kan leggen.
Het is echt heel gek. Geef me pen en papier en ik verwoord zonder problemen mijn gedachten maar o wee als ik ze moet gaan uitspreken dan wordt het echt lastig. Dan zit die verlegenheid er nog tussen plus het feit dat ik het goed wil uitspreken zonder rare versprekingen. En kom ik gewoon niet op woorden. Ik herken het wel ja, dat mensen mijn vraag bijvoorbeeld niet meteen goed hebben verstaan. En dat ik die dan moet herhalen. Ook leg ik soms de klemtoon verkeerd. En vooral heb ik problemen met het volume. Ik weet nooit of ik het juiste aantal decibel produceer die op dat moment bij de omgeving past. Zo kan ik veel te zacht praten in een drukke kroeg. En vraagt mijn vriend me asjeblieft wat zachter te praten als ik thuis ben. Dus ik heb ook geen idee hoe hard of zacht dat ik praat.
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
En nu heb ik dit hele verhaal getypt. Als ik dit meteen zo zou moeten vertellen dan werd dit een compleet ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Zonnebloem1977, je bent niet de enige maar in ieder geval in goed gezelschap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoonerisme
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een paar vragen die zinvol kunnen zijn:
(Je mag ze hier beantwoorden zodat wij mee kunnen denken, maar zou ze ook kunnen gebruiken om het gesprek bij de huisarts aan te gaan, want die zal ongetwijfeld ook dit soort informatie graag hebben.) - Heb je dat altijd al gehad, of is het nieuw?
- Als het nieuw is, sinds hoe lang bestaat het probleem? Wordt het erger/minder erg?
- Wat is je leeftijd? (Ik ben geneigd er vanuit te gaan dat 1977 je geboortejaar is, is dat juist?)
- Hoe is je gehoor?
- Zijn er belangrijke zaken in je (medische) voorgeschiedenis? Gebruik je bijvoorbeeld medicatie die dit zou kunnen veroorzaken?
- Hoe vaak doet dit probleem zich voor? Is dat dagelijks, of een paar keer per week, meerdere keren per dag, etc.?
- Zie je zelf een samenhang met de omstandigheden waarin je spreekt? Bijvoorbeeld stress, het type gezelschap waarin je verkeert, vermoeidheid?
- Heb je het ook wanneer je een vreemde taal spreekt?

Antwoorden (1)

Nee. Dyslexie heeft samenhang met lezen.

Jouw soort versprekingen lijken wel wat op spoonerismen.
"Een spoonerisme is een verspreking waarbij binnen een woord of zinsnede letters of lettergrepen worden verwisseld, zodat amusante, ironische of juist verhullende effecten ontstaan. Deze versprekingen worden ook vaak met opzet gemaakt, waardoor een stijlfiguur is ontstaan die deze naam draagt."

Jij doet het niet met opzet. Misschien is het daarom raadzaam eens een logopedist te raadplegen. Er zijn ook problemen met de spraak die aangeduid worden als spraakapraxie maar dan is er samenhang met iets uit de medische hoek.
Zoek ook eens op "broddelen". Wellicht heeft jouw "verschijnsel" hier samenhang mee. Dat is ook iets waar een logopedist met jou iets aan kan doen.
Toegevoegd op 03 februari 2019 17:49: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Gevonden met behulp van de rechterknuismop
https://www.taaluilen.nl/spoonerisme/