Waarom wordt het woord "misschien" met dubbel s geschreven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Reddie
5 jaar geleden
Spelling is niet logisch.
En vragen naar het waarom zijn dus niet te beantwoorden.
Amadea
5 jaar geleden
Spelling is vaak wel degelijk logisch. En er is in dit geval een duidelijk waarom!

Antwoorden (2)

Dat komt door de geschiedenis van dat woord. Het is een verkorting van (het) mach schien: het kan geschieden [=gebeuren]. De medeklinkercluster -chsch- werd geassimileerd [=aangepast] tot -ssch-.
Amadea
5 jaar geleden
Als er één s zou staan, zou worden uitgesproken als mieschien en dat zeggen we niet. Kijk maar naar bommen - bomen.