Hoe leer ik mijn moedertaal (vloeiend)?

Mijn moeder is Pools en ik wil dat vloeiend kunnen spreken en schrijven zodat ik beter kan communiceren met mijn familie. Nu is het rare, ik begrijp altijd helemaal wat mijn moeder zegt in het Pools. Maar anderen vind ik veel lastiger te verstaan. Het lijkt erop dat hoe minder ik iemand ken hoe moeilijker ze te zijn verstaan. Ook kan ik het wel lezen, als het simpelere woorden zijn. Ik kan ook wel wat spreken, maar ik vind het erg lastig om correcte zinnen in elkaar te zetten en de juiste woorden te vinden. Hierdoor is het moeilijk voor mij om bijvoorbeeld via een app te leren want de basis ken (als het om horen gaat) ken ik echt al wel, terwijl schrijven en lezen dan weer moeilijk gaat. Geen idee hoe en waar ik moet starten dus. Wie zit nog meer in deze rare situatie, en wie weet hoe ik dit moet aanpakken zodat ik uiteindelijk goed mijn moedertaal kan spreken, lezen, schrijven en verstaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Opmerking terzijde: je moedertaal is niet per definitie de taal van je moeder. Aan je bericht af te leiden is jouw moedertaal gewoon Nederlands.

Antwoorden (2)

Ik heb zelf gehad dat ik mijn moedertaal gewoon prima kon verstaan maar als ik iets moest zeggen liep ik meteen vast. Wat ik heb gedaan is met mijn moedertaal praten met mijn ouders. Als je zelf meer gesprekken voert in het Pools gaat het vast beter met het verstaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel!
Waarschijnlijk werkt volledige onderdompeling in de taal het best. Leven in een omgeving waar je continu in een andere taal moet denken en praten, is de effectiefste manier om een taal te leren, volgens verschillende professionals. Als je daartoe dus de kans hebt, gebruik die dan. Kan je jouw leefsituatie tijdelijk (weken- of maandenlang) zo veranderen dat je gedwongen wordt jezelf voortdurend te redden in het Pools, dan leer je de taal het beste.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijkt me inderdaad de beste manier, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Klopt!
Zonder anderen die met jou Nederlands spreken leer je een vreemde taal veel sneller wanneer je daar verblijft. Vakantie een paar weken en een baantje vinden met alleen maar Polen om je heen doet veel. Succes!