Hoe spreek je "Rapido" uit?

Ik was op een camping. Daar stonden meerdere oldtimer caravans van het Franse merk Rapido (Caravanes Rapido, als ik me goed herinner).

Ik sprak met enkele bezitters van zo'n oldtimer. Sommigen spraken de merknaam uit als RApido, anderen als raPIdo. De uitspraak rapiDO, die ik zou verwachten bij een Franse naam, heb ik niet gehoord.

Wat is nu de oorspronkelijke, correcte, uitspaak van de merknaam Rapido?

Cryofiel
5 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (2)

Spaans: RApido
Engels/Frans: raPIdo

Bij dit merk: RApido (denk ik...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik hoor in het fabrieksfilmpje https://youtu.be/y3ocNlny1RU drie keer (bij t=8s, t=29s, en t=1m55s) dat de bedrijfsnaam in ieder geval een klemtoon heeft op de laatste lettergreep: dus rapiDO.
Precies wat Cryofiel verwacht had te zullen horen.

De eerste lettergreep staat qua nadruk daarbij wel op de tweede plaats, en de tweede lettergreep klinkt het zwakst.
Mijn gevoel zegt me dat het net zo is als bij de woorden ascen|seur, profes|seur, maré|chal, géné|ral, Charles de |Gaulle, ehm, Sarko|zy (mijn woordenboek duidt de belangrijkste nadruk aan met zo’n verticaal streepje vóór de betreffende beklemtoonde lettergreep; de accenten worden in het Frans niet gebruikt om er de klemtoon mee aan te duiden). De tweede lettergreep is hier steeds de zwakste in zo’n woord.

Ik vind dat de uitspraak in het filmpje de belangrijkste klemtoon achteraan legt, zoals bij mijn andere voorbeelden. (En bij: Cryo|fiel.)
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Ik heb hetzelfde filmpje gebruikt, en ik hoor zeker op 8s en 1.55s toch RApido. Bij de overige twee geen duidelijke klemtoon.
SimonV
5 jaar geleden
Plus!
In dit interview met commercieel directeur Nicole Rousseau wordt het duidelijk als RapiDO uitgesproken.
https://www.youtube.com/watch?v=G8LIm4z0rr8 Oprichter Constant Rousseau gaf in de zomer van 1961, terug van vakantie in Italië, de naam Rapido aan de vouwwagens, geïnspireerd door het gemak van montage en snelheid van implementatie.