schrijf je onderzoeksmedewerker of onderzoekmederwerker?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (2)

Het is een onderzoeksmedewerker. Hoewel het officieel niet fout is als je de s zou weglaten. De algemene regel is dat je kiest voor wat het beste klinkt. En dat is in dit geval mét verbindings-s.
Maar er hoort sowieso geen r achter mede.
Amadea
5 jaar geleden
Daar zijn geen officiële regels voor, zie de link hieronder. Beide is dus correct. Volgens het Groene Boekje (uitgave 2015) krijgen de meeste samenstellingen met onderzoek wel een tussen-s, dus daarop voortbordurend heeft de vorm met tussen-s de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beide goed? Ik denk dat die 2e optie niet eens in het woordenboek voorkomt.
SentWierda
5 jaar geleden
@JanJ2002: het lijkt erop dat het helemaal niets uitmaakt. Wel een s of geen s.
Het is meer een kwestie van waar bij een bepaalde samenstelling gevoelsmatig de voorkeur naar uitgaat.
Om een voorbeeld te noemen. Het Groene Boekje zegt: onderzoekcentrum (zonder s).
De Spellingwijzer (Onze Taal) zegt: onderzoekscentrum (met s). Eerlijk gezegd is voor mij de Spellingwijzer toonaangevender dan het Groene Boekje.