Waarom wordt er in Nederland aandacht gegeven in Duits en Frans, maar in Engeland meer in Duits?

aan Duits en Frans*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Wat bedoel je nou te vragen? Waarop baseer jij dat er in Engeland meer Duitse les zou worden gegeven dan in Nederland?

Antwoorden (2)

Nederlands is volgens mij minder belangrijk in de economie. In Duitsland leren ze op het VO ook geen NL omdat dat wij qua economie en handel onder Duitslands staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nederland is altijd een handelsland geweest en wij exporteren naar vele wereldlanden. Dan is het uiteraard belangrijk dat je je verstaanbaar kan maken. De grote wereldtalen zijn Engels, Duits en Frans en je kunt je meestal wel redden indien je één van die talen enigszins beheerst.
Duitsland is als buurland een belangrijke handelspartner en onderzoek heeft ook al uitgewezen dat je een betere kans op een baan hebt als je deze taal op een goed niveau beheerst. Vooral op technisch gebied is de kennis van de Duitse taal een pré als je voor een technisch beroep gekozen hebt.

Frans is de officiële taal in wel 33 landen. Het is onmisbaar als je een beroep ambieert bij een internationale organisatie, juridische instantie of in de toeristische branche. Frans is de enige taal die, samen met Engels, wereldwijd op alle continenten wordt gesproken! Frankrijk is nog steeds een economische grootmacht, dus voor een klein handelsland niet te omzeilen!

Engeland heeft al een wereldtaal als officiële taal, maar ook zij willen handel drijven met landen die geen Engels spreken. Voor hen geldt ook het bovenstaande bij hun beroepskeuze, waarbij Frans of Duits de voertaal is. Juist nu, bij de globalisering, is het ook voor hen belangrijk deze vreemde talen te kennen.
Middelbare scholen bieden hier dan ook niet alleen Duits aan maar ook het Frans en steeds vaker ook Spaans. Het was zelfs zo dat de Duitse taal in 2006 werd afgeschaft in veel Engels scholen. Het was zelfs niet meer verplicht gesteld voor kids van 14+ een andere vreemde taal te leren!
Ze zijn hier echter wel van teruggekomen, omdat het niet meer van deze tijd is....als ééntalige ben je altijd in het nadeel.
amc