Hoe kan je (online) uitzoeken of een woord Standaardnederlands is of niet?

Is een opname in www.woorden.org voldoende.

Neem een woord als "daarstraks" wat wel bekend is op laatstgenoemde site, maar waar http://www.vandale.nl geen registratie heeft.

6 jaar geleden
in: Taal
2K
Antoni
6 jaar geleden
De gratis online versie van Van Dale is sowieso erg beperkt wat betreft het aantal daarin opgenomen woorden.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat idee had ik inderdaad al.
SentWierda
6 jaar geleden
De website woorden.org lijkt me niet de beste neutrale bron voor Standaardnederlands. Het is een commerciële website die van alles van je probeert te weten te komen.
Er zijn veel betere bronnen, wel neutraal en niet commercieel:
het Groene Boekje;
of de Spellingwijzer Onze Taal (het vroegere Witte Boekje);
of de dikke Van Dale.
LeonardN
6 jaar geleden
"Het is een commerciële website die van alles van je probeert te weten te komen." Kan je dat duidelijker uitleggen?
SentWierda
6 jaar geleden
De website is van Slot Webcommerce BV.
Je komt pas op de website als je kennis hebt genomen van en akkoord gaat met het volgende. En ik citeer vanaf hier:
(......) Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website woorden.org relevante aanbiedingen te doen.
Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Uw internetgedrag kan door deze derden gevolgd worden d.m.v. deze tracking cookies. (.....)
Tot zover het beleid van woorden.org. Je moet er maar zin in hebben om te maken te krijgen met dit soort zaken.
LeonardN
6 jaar geleden
Je moet er maar zin in hebben om te maken te krijgen met dit soort zaken. Heb een adblocker dus ik zie zelden tot nooit wat adverteerders me aan willen bieden. Zie het gevaar niet van tracking cookies. Maar dat zegt nog niets over de betrouwbaarheid van de content lijkt me.

Antwoorden (1)

Je kunt het woord typen onder "Mod. Ned. trefwoord" en dan zoeken of het vóórkomt in de Geïntegreerde Taal-Bank op http://gtb.inl.nl
Daarstraks komt er niet in voor (net zo min als toenstraks). Daarnet kun je er wél vinden.

Ps. In de elektronische Woordenbank van de Nederlandse dialecten (eWND) (zie http://www.meertens.knaw.nl/ewnd/boeken/woord/115320) heb ik tot mijn verrassing 'toen straks', 'toestraks' aangetroffen. Dat komt voor in de dialecten van Dordrecht en van Tilburg. Maar het is dus geen Standaardnederlands.

Taal is echter in beweging, er komen voortdurend nieuwe woorden en woordconstructies in de Grote Van Dale terecht. Dus wie weet is over vijftien jaar daarstraks zó algemeen geworden dat het er toch in opgenomen wordt. Het staat nu vermeld als Vlaams woord dat in het Nederlands niet gebruikt wordt.
Amadea