Schreef men in Nederland ook lage aanhalingstekens aan het begin van een quote?

Ik denk me dat te kunnen herinneren dat zo geleerd te hebben op de basisschool (voor '92). Kan dat kloppen?

Jantje zei: ,,Dat heb ik nog nooit gezien!"

6 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, zo heb ik het ook geleerd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Op Vulcan (waar Engels gesproken wordt) zijn de lage quotes niet gewoon. Vandaar dat we op een toetsenbord (welke veelal een US-indeling hebben) alleen maar hoge qoutes aantreffen. Volgens mij zijn die lage quotes iets typisch Nederlands.
LeonardN
6 jaar geleden
En Duits, want daar zag ik het dus nog wel. http://memory-alpha.wikia.com/wiki/Vulcan_language
Computoon
6 jaar geleden
Ook zo geleerd.

Het beste antwoord

Dat klopt, ik heb het inderdaad ook zo geleerd tijdens mijn basisschooljaren ('66 tot '72). Dit schijnt met de opkomst van de typemachine en later de printer in ongebruikt geraakt te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooie link !
(+)
SentWierda
6 jaar geleden
De hoge aanhalingstekens heten Engelse aanhalingstekens.
Eerst laag en aan het eind hoog: Nederlandse aanhalingstekens.
En << met aan het eind >>: Franse aanhalingstekens.
De Nederlandse en de Franse raken steeds meer in onbruik.
Aldus de 'Schrijfwijzer' van Jan Renkema, het meest gezaghebbende schrijfboek.
SentWierda
6 jaar geleden
De hoge aanhalingstekens zijn een gevolg van de computer. Als daar geen lage aanhalingstekens op staan, kies je automatisch voor de hoge.
Zou het waar zijn dat de meeste Nederlanders die ouder zijn dan 30 jaar met handgeschreven tekst nog steeds laag beginnen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
SentWierda
6 jaar geleden
Bij de gedrukte media is het een kwestie van extra moeite doen en dan lukt het wel om lage aanhalingstekens aan het begin van een quote te blijven gebruiken.
De meeste dagbladen beginnen met lage aanhalingstekens. De Telegraaf en de NRC bijvoorbeeld. En ook de verreweg grootste krant van het land: het AD met inbegrip van acht grote regionale titels zoals Brabants Dagblad, de Gelderlander en Tubantia. Plus Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant.