wat is het vershil tussen defenitie en omschrijving?

kan iemand het antwoorden? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (3)

Een definitie is preciezer dan een omschrijving. Een definitie moet inclusief zijn. Dat betekent dat deze alle belangrijke aspecten bevat van hetgeen beschreven wordt. Een omschrijving hoeft niet per se alle alle belangrijke aspecten te bevatten. Een definitie vind je vaak in boeken, met name wetenschappelijke boeken. Een omschrijving vind je ook in literatuur, in kranten, reclamefolders en op websites.
Antoni
6 jaar geleden
Een definitie is een begripsomschrijving. Je maakt ermee duidelijk waardoor wordt bepaald dat het dat iets is.

Een omschrijving kan behalve van een begrip ook veel andere dingen betreffen. Bijvoorbeeld een gebeurtenis, of hoe jij je op een bepaald moment voelde, of hoe de omgeving eruit zag waar jij je vakantie vierde.

Dus een definitie betreft alleen een begrip, terwijl een omschrijving ook een persoon, omstandigheid, eigenschap, uiterlijk, kenmerk et cetera kan betreffen.
Amadea
6 jaar geleden
Onder 'omschrijving' verstaan we woorden waarmee verteld wordt wat of hoe iets is;
bijv. 'hier een korte omschrijving van de inhoud' of " heb jij een goede omschrijving van chaos?"
Als je iets moet omschrijven kan je veel begrippen gebruiken....als je de inhoud moet omschrijven benoem je meerdere hoofdstukken, artikelen, of de verhaallijn van een boek, dus wat de inhoud allemaal in kan houden.
Als je 'chaos' zou moeten omschrijven begin je ook met meerdere begrippen zoals 'een ongeregeld zooitje', 'wanorde waarin niets geregeld is', 'paniek waarbij alles door elkaar rent' en noem maar op...

Bij de definitie van iets moet je het zien als een samenvatting beschrijving van een begrip. Het is zeg maar, 'de bepaling van een begrip'. Als je het begrip 'chaos' (de definitie dus) zou moeten omschrijven kan dit op vele manieren omdat het woord 'chaos' veel betekenissen kan hebben zoals;
'Chaos' = een situatie van wanorde en verwarring
'Chaos' = een god uit de Chinese mythologie
'Chaos' = de leegte, het grote niets uit de Griekse mythologie waaruit alles ontstond
'Chaos' = in de wiskunde een mathematische onzekerheid veroorzaakt door onbekende factoren.
amc