Wanneer gebruik je 'oom' en wanneer 'ome'?

Of ligt dit aan het aantal lettergrepen die de naam heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
31.5K

Antwoorden (7)

Oom is het goede Nederlandse woord, maar vaak wordt ook ome gebruikt, maar daar zijn geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn geen officiele regels voor. Het is maar net wat het lekkerst bekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net wat jij lekker vindt klinken. Er is geen regel voor.
Ik vind bijvoorbeeld Ome Willem beter klinken dan Oom Willem.
Ome Jan klinkt ook lekkerder dan Oom Jan, maar dat is persoonlijk.
Doe jij maar gewoon wat jij lekker vindt klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan beide!

Kijk maar naar oom Dagobert.
Of ome willem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ome is een volkse verbastering van oom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ome is plat Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ome is volgens mij ouderwets nederlands, namelijk de naamvalversie van oom. naamvallen zijn in het ABN al lang niet meer van toepassing, maar in het brabantse dialect nog wel.