met deze zoden worden graszoden genoemd. Plakken grastapijt.

---Dat zet geen zoden aan de dijk betekent: dat helpt de zaak niet vooruit. Meestal komt de uitdrukking met een ontkenning (geen) voor, maar zoden aan de dijk zetten wordt ook wel aangetroffen in de betekenis een belangrijke aanwinst zijn of veel voordeel opleveren.

De zegswijze komt voort uit de aloude strijd tegen het water van onze voorouders in de lage landen bij de zee. Om overstromingen te voorkomen werden al vroeg in de geschiedenis van ons land dijken en dammen aangelegd. Vroeger werden die aangelegd met klei, zware klei, die vervolgens werd afgedekt met gras. Dat gras wortelde in de klei en zorgde voor extra stevigheid. De dijken werden aangelegd en onderhouden door de ingelanden, de mensen die in een polder woonden. Afhankelijk van de omvang van hun bezittingen moesten er onder meer graszoden aangeleverd worden. Wie veel grond had, zette veel zoden aan de dijk, maar kleine grondheren zetten juist niet veel zoden aan de dijk.---
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+
http://grasboerke.be/wp-content/uploads/2017/03/blokzoden2.jpg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Vreemd, site overgenomen en toch een min.
graszoden; plaggen Ruimere term: grond naar vorm of functie http://www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/land016mili01_01_0027.php
[Mil. Woordenboek, spelling van 1861 ``Zoden``] De Zoden worden onderscheiden in plak- en blokzoden, naarmate van de wijze, waarop ze gebruikt worden. Bij de bekleding met blokzoden worden deze even als bij het metselen van een muur, in verband op elkander gestapeld, terwijl de plakzoden op haar plat, naast elkander gelegd worden.